Sıbyan mekteplerinin mimarisi: Abdullah Paşa sıbyan mektebi örneği
Künye
DİKMEN, Çiğdem Belgin, & Ferruh TORUK. "Sıbyan mekteplerinin mimarisi: Abdullah Paşa sıbyan mektebi örneği." Vakıflar Dergisi, 48 (2017): 35-72.Özet
Osmanlı Devleti’nin Selçuklular ile diğer İslam ülkelerinden devraldığı, başlangıçta sadece erkek çocuklara
dini eğitim ve Kuran öğretmeyi hedefleyen sıbyan mektepleri günümüzdeki ilköğretime karşılık
gelen eğitim kurumlarıdır. Süreç içerisinde yapısı ve öğrencisi değişen bu okullar örgün eğitimin ilk basamağını
oluşturmaktadır. Genellikle büyük kentlerde padişah ve ailesi, devletin üst kademesinde yer
alan kişiler ile ilim ve maddî güç sahibi hayırseverler tarafından yaptırılan bu okulların yapım sonrası
bakım, onarım, personel ve eğitim giderleri için banisinin gelir vakfettiği bilinmektedir. Bu çalışmanın
amacı Osmanlı Dönemi’nde ilköğretim düzeyinde eğitim veren sıbyan mekteplerinin tarihsel süreçte
gelişimini ve mekânsal yapısı irdelemek ve Abdullah Paşa Sıbyan Mektebi örneğinde sıbyan mekteplerinin
mimarisini tartışmaktır. Bu kapsamda sıbyan mektepleri yerleşim düzeni ve konum, mimari tasarım
ilkeleri (plan şeması, kat adedi), cephe düzeni, yapım tekniği ve malzeme ile bezemeler açısından irdelenmiş
ve Abdullah Paşa Sıbyan Mektebi örneklenmiştir. Sıbyan mektebs which the Ottoman State taken over from Seljuks and other Islamic States are equal
to primary schools of the contemporary education system. They gave religious education and taught
reciting Quran to only male children. These schools were the first step of formal education, the structure
and students of which changed in parallel to the historical progresses. They were built especially
in big cities by noble statesmen and rich and wise philanthropists. Their maintenance costs, and staff
salaries are paid by charitable foundations. The aim of this study is to examine historical development
and spatial structure of these sıbyan mektebs which gave education at primary school level and discuss
the architecture of these schools in the frame of the example of Abdullah Pasha Sıbyan Mekteb. In this
respect, location and settlement pattern, architectural design principles (plan scheme and floor plan),
facade layouts, construction technique, materials and ornaments are searched and Abdullah Pasha
Sıbyan Mekteb is exemplified.
Bağlantı
http://dergipark.gov.tr/uploads/issuefiles/4dc1/312a/b29c/5a4e0c0ec44f7.pdfhttps://hdl.handle.net/11352/2670
Koleksiyonlar
- Vakıflar Dergisi [825]