T.C. Vakıflar Genel Müdürlüğünün (İstanbul) Halı müzesindeki restorasyon gerektiren kirkitli dokumaların motif ve tasarım bakımından incelenmesi
Künye
SARIHAN, Sümeyye Zehra, T.C. Vakıflar Genel Müdürlüğünün (İstanbul) halı müzesindeki restorasyon gerektiren kirkitli dokumaların motif ve tasarım bakımından incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2018Özet
Göçebe hayat tarzı ile yaşamış olan Türklerde dokumacılığın ayrı bir yeri ve
önemi vardır. Türk kültürünün, sanatının ve inanışının bir yansıması olan dokumalar,
Türk toplumlarının yapı taşları arasında gösterilmektedir.
Altı bölümden oluşan çalışmamın giriş bölümünde konun amacı, önemi ve
yöntemi belirtilmiştir.
İlk bölümde, T. C. Vakıflar Genel Müdürlüğünün ve İstanbul’da bulunan halı
müzelerinin tarihçesi anlatılmıştır.
İkinci bölümde restorasyon, konservasyon ve restitüsyon kavramlarının tanımları
yapılmış, dünya’daki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim süreci ve önemi vurgulanmıştır.
Üçüncü bölümde, kirkitli dokumaların ne anlama geldiği, çeşitleri ve dokuma
sürecinde kullanılan malzemeler açıklanmıştır.
Dördüncü bölümde, Anadolu dokumalarında kullanılan motiflerin anlamları ve
dokumaların tasarım özellikleri farklı kaynaklar kullanılarak anlatılmıştır.
Beşinci bölümde ise, dokumaların tasarım ve kompozisyon özellikleri
açıklanmıştır.
Altıncı bölümde tezin esas kısmını oluşturan 10 adet halı ve 9 adet kilimin
incelendiği katalog kısmı yer almaktadır. Motiflerin ayrıntılı olarak anlaşılabilmesi için
dokumaların hepsinin ilk önce teknik çizimleri yapılmıştır. Bu dokumalar üzerinde
bulunan yırtıklar belli edilerek motiflerde restitüsyon çalışması yapılmıştır. Daha sonra
kompozisyonlarda yer alan motifler kareli kâğıtlara çizilmiştir. Çizilen motifler tasarım
içerisindeki rengi ile sulandırılarak boyanmıştır. Dokumaların kataloglamasına yer
verilmiştir. Halı ve kilimlerin motif ve tasarım özellikleri tek tek incelenerek
açıklamalar yapılmıştır. Ayrıca halı ve kilimlerde ki motifler tek tek incelenmiştir.
Dokumalarda bulunan motiflerin adları Mine ERBEK, Mehmet ATEŞ, Hüseyin
ALANTAR, Kenan ÖZBEL ve Yusuf DURUL referans gösterilerek yazılmıştır. Weaving has its exceptional value and importance in Turks who had lived
namodic liftestyle. Weavings, the reflection of Turkish Culture Art, are showed as
constituents of Turkish society.
This research has six chapters. First chapter specifies goal, importance and
method of the subject.
The definition of restoration, conservation and restitution are given in chapter 2
and their historical development process and importance are highlighted.
In chapter 3; explanation of weaving, its types and the materials that are used
during weaving process are given.
Chapter 4 tells us the meaning of patterns which are used in Anatolia and design
details of weavings from diffterent sources.
Chapter 5 contains the most important part of thesis, that has the catalouge where
ten carpets and nine rugs are being examined. We made drawings and analysis of each
pattern to make them being understood clearly. At first, all technical drawings are
prepared and then each pattern, which is in composition, is showed in square paper.
Designed patterns are painted with their realtime color.
In chapter 6; cataloging of weaving are featured. Pattern and design properties of
carpets and rugs are analized one by one and then made explanations. Also you will see
the pattern examinations of carpets and rugs in this chapter. The name of weaving
patterns are written by the referance of Mine ERBEK, Mehmet ATEŞ, Hüseyin
ALANTAR, Kenan ÖZBEL and Yusuf DURUL.