Sezai Karakoç’un Eğitim-Öğretimle İlgili Görüşleri: Eserlerinden Hareketle Fert ve Toplum İdeali
Künye
ÖZSARAY, Yunus Emre. "Sezai Karakoç’un Eğitim-Öğretimle İlgili Görüşleri: Eserlerinden Hareketle Fert ve Toplum İdeali." FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 12 (2018): 243-274.Özet
Bu makalede Sezai Karakoç’un “Diriliş” olarak kavramlaştırdığı fikir hareketi bir
eğitim metodu olarak değerlendirilmektedir. Hareketin kendisi doğrudan bir eğitim süreci
olarak ele alınmakla birlikte, Karakoç’un doğrudan eğitim-öğretimle ilgili görüşleri
de makalede yer almaktadır. Eğitim felsefesine kaynak teşkil edebilecek görüşler, ferdin
ahlak gelişimi, öğretimde yöntem ve teknikler, başarı gibi kavramlar inceleme konusu haline
getirilmiştir. Sezai Karakoç’un eserler toplamına yayılmış olan eğitim ile görüşlerini
bir araya getirmeye çalışan bu makalede çoğunlukla tanımlayıcı bir tutum izlenmiş, yer
yer konu hakkında değerlendirmeler de yapılmıştır. Bununla birlikte eğitim konusunda
Sezai Karakoç’un görüşlerinin hangi zemin üzerine şekillendiğini daha net bir şekilde
görebilmek için eğitimin bir kamuoyu oluştu rma aracı olarak ele alınmaya başlandığı
Tanzimat’tan sonra ortaya çıkan çeşitli görüşlere de makalenin girişinde değinilmiştir. Sezai
Karakoç’un toplumda adaletin temeline sevgi fenomeninin yerleşmesi için öngördüğü ahlaki gelişim, demokrasinin ferdin ahlaki gelişim süreçleriyle ilgisi ve eğitimi kamuoyunu
yönlendirme aracı olarak görüp görmediği ortaya çıkarılmıştır. In this article, the idea movement, which Sezai Karakoç conceptualizes as Resurrection,
is evaluated as an educational method. Although the movement itself is considered
as a direct educational process, Karakoç’s opinions on direct education-schooling are
also included in the article. Concepts such as opinions that can be the source of education
philosophy, moral development of individuals, methods and techniques in schooling,
success are turned into the subject of researches. In this paper, which is tried to bring the
opinions of Sezai Karakoç together with the education that spread over his works, a descriptive
attitude was mostly observed. In addition, evaluations were made on the subject.
On the other hand, various notion that emerged after the Tanzimat, in which education
began to be considered as a tool of public opinion in order to be able to see clearly which
ground the ideas of Sezai Karakoç were formed on, were also mentioned in the introduction
of the article. It was found out whether Sezai Karakoç’s moral development for
the placement of the phenomenon of love on the basis of justice in society, its relation to
the individual’s moral development process and whether education is seen as a means of
directing public opinion.