İslâm Hukukunda ve Türk Medeni Hukukunda Ergin Akrabaya Karşı Nafaka Yükümlülüğü
Künye
ATEŞ, Üveys. ''İslâm Hukukunda ve Türk Medeni Hukukunda Ergin Akrabaya Karşı Nafaka Yükümlülüğ.'' FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 13 (2019): 1-13.Özet
Mükellef şahsın mâlî yükümlülükleri içerisinde, çekirdek ailesinin fertleri olan eş
ve çocuklarının geçimini sağlama ve zengin ise yardıma muhtaç durumdaki akrabalarına
maddi yardımda bulunma görevi de bulunmaktadır. Bu sadece ahlâkî bir görev olmayıp,
aynı zamanda hem İslâm hukukunda hem de Türk medeni hukukunda bağlayıcılığı olan
hukuki bir yükümlülüktür. Bu çalışmada hukuk dilinde nafaka adı verilen bu yükümlülüğün,
eş ve küçük çocukların dışında kalan ergin akrabaya karşı sorumlu olunan kısmı her
iki hukuk sistemi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Akrabaya nafaka yükümlülüğünün iki hukuk düzeninde de üst ve alt soy yakınlarla
birlikte civar soy hısımlarına da teşmil edildiği, ancak bu iki grup akrabanın, nafaka
hakkını elde edebilmek için aranan şartlar ve nafakayla ilgili hükümler açısından farklı
değerlendirmelere tabi tutulduğu görülmektedir. Öte yandan İslâm hukukuna göre yalnızca
meşru bir evlilik içerisinde meydana gelen doğum yoluyla soy bağı oluştuğundan,
nafaka yükümlüsünün, kendisiyle ancak bu yolla bağı bulunan soy yakınları ile arasında
nafaka hukuku söz konusu olmaktadır. Bu husus İslâm hukukuyla, evlatlık edinme ve evlilik dışı doğum yoluyla da soy bağı ve nafaka hukuku oluşabileceğini kabul eden Türk
medeni hukuku arasında nafaka bağlamındaki temel ayırım noktasını oluşturmaktadır. Within the financial obligations of a obligated person, there exist the task for earning
a livelihood for the individuals of the elementary family who are spouse and children,
and the person is rich, the task for providing financial support for the relatives who are
in need. This is not considered only as a moral duty but also a legal obligation which is
binding in both Islamic Law and Turkish Civil Law. The part of this obligation which is
called as maintenance in about being liable for the adult relative, apart from the spouses
and children are examined by comparing both legal systems in this study.
It is seen that the maintenance obligation for the relative is extended for the collateral
kin as well as the upper and bottom lineages in both legal systems; and these two groups
of relatives are subject to various evaluations in terms of provisions regarding the requirements
and maintenance to obtain the right for maintenance. On the other hand, since
paternity is considered to be created by legitimate birth which is experienced under only
marriage according to Islamic Law, maintenance law can be a matter between the kins
and the person who is liable for maintenance only in this way. This point constitutes the
fundamental distinction between Islamic Law and Turkish Civil Law which accepts that
kinship and maintenance obligation can be created by adopting child/children and illegitimate
child/children in terms of maintenance.