dc.contributor.advisor | Denli, Salih | |
dc.contributor.author | Kabasakal, Zeynep Kevser | |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T08:46:52Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T08:46:52Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.citation | KABASAKAL, Zeynep Kevser, Mushaf Serlevhaları ve Dijital Ortamda Tasarım Süreçleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2020. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/3267 | |
dc.description.abstract | Kur’an-ı Kerim Mushaf haline getirilip yazılmaya başlandığından beri İslam
aleminin en kutsal kitabıdır. Tarih boyu inananlar kutsal kitaplarını en güzel şekilde
tezyin ederek ona vermiş oldukları ehemmiyeti göstermişlerdir. İlk dönemlerde
Mushafın istinsahı ve muhafazası ön planda tutularak süslemesi ikinci planda bırakılmıştır.
Böyle olsa da zaman içerisinde Kur’an’ın doğru okunabilmesi ve anlam
bütünlüğü açısından kısımlarının belirlenmesi niyetiyle bazı ayet sonlarına ve sûre
başlarına ufak motifler yerleştirilerek Mushaf tezyinatının ilk adımları atılmıştır.
Mushafın ilk sayfalarına yapılmaya başlanan tezyini forma serlevha yani baş sayfa
denilmektedir. Serlevhalar Kur’an-ı Kerimi tezyin geleneğinde oluşmaya başlayan bir
form olsa da tarihte farklı alanlardaki pek çok kitabın tezyinli ilk sayfalarına denilmektedir.
Ulaşabildiğimiz kaynaklardan da anlaşılacağı üzere Kur’anın ilk sayfalardaki ilk
ayetler dönemlerinin sanat anlayışına göre çeşitli formlarda oluşturulmuştur.
Tarihte Mushafların tezyinatı klasik yöntemlerle uygulanırken, matbanın icadından
sonra farklı teknikler uygunlanmaya başlanmıştır. XXI. yüzyılda artık bir
çok konuda dijitalleşmeye gidilirke, sanatta da dijital tekniklerin kullanımı bir gereksinim
haline gelmiştir. Bu durumda çağın koşullarına uygun dijital uygulamaların
Mushaf tezyinatında da kullanılması bir gereksinimdir.
Bu tezde Mushaflardaki serlevha formları tarihsel süreçte istinsah edildiği ve
tezyin edildiği bölge ve dönemlere göre ele alınarak incelendi. Serlevhaların tipolojik
ve fiziksel özellikleri hakkında analiz yaparak aktarılmaya çalışıldı. Dijital
ortamda bir serlevhanın tasarım süreçleri anlatılarak geleneksel tezhip sanatıyla dijital
ortamın entegre oluşuna örnek teşkil edecek bir uygulama yapıldı. | en_US |
dc.description.abstract | The Quran is the most sacred book of the Islamic world since it was compiled
into a Mushaf and started to be written. Throughout history, believers have shown
the importance they gave to their holy book by ornamenting it in the most beautiful
technique. In the first periods, the publication and conservation of the Mushaf was
prioritized and the ornamentation was left in the second place. Even so, in time,
based on the intention of reading the Quran correctly and determining the parts in
terms of meaning integrity, the first steps of the Mushaf decoration were started by
placing small motifs at the end of some verses and at the beginning of the surah.
The ornamented form, which is started to be made on the first pages of the
Mushaf, is called the “heading”. Although headings is a style that started to form in
the decoration of the Holy Quran tradition, it is also called the decorated first pages
of many books in different fields throughout history. As can be understood from
the sources that shown, It is seen that the first verses on the first pages of the Quran
created various styles according to the artistic perspective of each period.
While the decoration of the Mushafs was applied with classical methods in
history, different techniques started to be adopted after the invention of the printing
press. XXI. In the 21st century, the use of digital techniques in art has become a
necessity, while many areas are being digitalized. In this case, it is a necessity of
using digital applications, appropriate for the time, in Mushaf decoration.
In this dissertation, the heading styles in Mushafs have been analyzed according
to the regions where they were copied and ornamented in the historical process.
It was tried to be explained by analyzing the typological and physical properties of
the headings. By explaining the design processes of a heading in digital environment,
an application was drawed that would set an example for the integration of
traditional illumination art and digital environment. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mushaf | en_US |
dc.subject | Kur’an-ı Kerim | en_US |
dc.subject | Serlevha | en_US |
dc.subject | Dijital Serlevha | en_US |
dc.subject | Dijital Tezhip | en_US |
dc.subject | Quran | en_US |
dc.subject | Heading | en_US |
dc.subject | Digital | en_US |
dc.subject | Digital Heading | en_US |
dc.subject | Digital Illumination | en_US |
dc.title | Mushaf Serlevhaları ve Dijital Ortamda Tasarım Süreçleri | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Kabasakal, Zeynep Kevser | |