Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Eğitimine Yönelik Öz- Yeterlikleri İle Başarı Amaç Oryantasyonları Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Citation
BULDUR, Aycan & Fatma ALİSİNANOĞLU. "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Eğitimine Yönelik Öz- Yeterlikleri İle Başarı Amaç Oryantasyonları Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20.2 (2020): 960-974.Abstract
Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz-yeterlik düzeyleri ve başarı amaç oryantasyonları
arasındaki ilişkinin incelenmesi ve başarı amaç oryantasyonlarının cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinin esas alındığı çalışma 412 okul öncesi öğretmen adayı
ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Öncesinde Fen Eğitimine Yönelik Öz-yeterlik Ölçeği” ve
"Başarı Amaç Oryantasyonları Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde korelasyon analizi, ilişkisiz
örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi
öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik öz-yeterlikleri ile öğrenme amaç oryantasyonunu tercih etme düzeyleri arasında
pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Performans-yaklaşma ve performans-kaçınma amaç oryantasyonunu
tercih etme düzeyleri ile fen eğitimine yönelik öz-yeterlikleri arasında ise pozitif ve düşük düzeyde ilişkiler olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların benimsedikleri başarı amaç oryantasyonlarının sınıf düzeyine göre anlamlı olarak
farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet açısından ise sadece öğrenme amaç oryantasyonunda erkek öğrenciler lehine anlamlı
bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. This study aimed to examine the relationship between pre-school pre-service teachers' self-efficacy levels towards science
education and achievement goal orientations and to determine whether the achievement goal orientations differ according to
gender and grade levels. The study has employed survey model and was conducted with 412 pre-school pre-service teachers.
"Self-efficacy Scale for Pre-School Science Education” and "Achievement Goal Orientation Scale" were used as data collection
tools. Correlation analysis, t-test for independent samples and one-way analysis of variance (ANOVA) techniques were used
to analyze the data obtained in the study. It has been determined that there is a positive and moderate relationship between pre-
service teachers' self-efficacy towards science education and their level of adoption of learning goal orientation. It was found
that there are positive and weak relationships between performance-approach and performance-avoidance goal orientation
adoption levels and self-efficacy towards science education. In addition, it was determined that the achievement goal
orientations adopted by the participants did not differ significantly according to the grade level. In terms of gender, it was
determined that there was a significant difference only in terms of learning goal orientation, in favor of male students.