Öğretmenlerin Psikolojik Sermaye Düzeyleri İle Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi
Künye
BOZGEYİKLİ, Hasan, Ahmet AVCI & Bilgin NEVRUZ. "Öğretmenlerin Psikolojik Sermaye Düzeyleri İle Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi". Turkish Studies, 12.6 (2017): 103-122.Özet
Öğretmenlerin örgütsel psikolojik sermaye düzeyleri ile örgütsel
vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli
kullanılarak incelenmesini amaçlayan bu çalışmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2016-2017 eğitim öğretim yılı
içerisinde İstanbul’da M.E.B.’na bağlı okullarda öğretmenlik yapan
%62,2’si (346 kişi) kadın, %37,8’i (210 kişi) erkek toplam 556 öğretmen
katılmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla “Örgütsel psikolojik
sermaye ölçeği” ve “Örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği” kullanılmıştır.
Çalışmada öncelikle kullanılan ölçeklerle toplanılan verilerin geçerlilik
güvenilirlik çalışmaları yapılmıştır. Verilerin geçerlilik ve güvenilirliği
sağlandıktan sonra araştırmanın temel amacına cevap vermek için
yapısal eşitlik modeli (YEM) kullanılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ve
yapısal eşitlik model sonuçları CFI, RMSEA, ve SRMR değerleri göz
önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. Kurulan modelde, örgütsel
vatandaşlık davranışının alt boyutları olan yardımlaşma, centilmenlik,
vicdan ve sivil erdemin örgütsel psikolojik sermayenin alt boyutları olan
iyimserlik, psikolojik dayanıklılık, umut ve özyeterlik arasındaki ilişkiler
değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları veri toplamak amacıyla
kullanılan ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Çalışmada kurulan yapısal eşitlik modeli için hesaplanan uyum
indeksleri modelin veriye uygun olduğunu göstermiştir. Buna göre
öğretmenlerin örgütsel psikolojik sermaye düzeylerinin örgütsel
vatandaşlık davranışlarını anlamlı düzeyde yordadığı sonucu
bulunmuştur. Bu bulguya göre öğretmenlerin sahip oldukları psikolojik
sermaye düzeyleri arttıkça, kendilerinden beklenen örgütsel vatandaşlık
davranışlarında da belirgin bir yükseliş olmaktadır. Elde edilen sonuçlar
ilgili literatür ışığında tartışılmış ve ileriye dönük önerilerde
bulunulmuştur. The relational screening model was used in the study that aims to
examine the relationship between teachers' Organizational psychological
capital levels and Organizational citizenship behaviors using structural
equation modeling. A total of 556 teachers, 62.2% (346) of them were
female and 37.8% (210) of them were male, teaching in the schools of
MoNE in İstanbul during the 2016-2017 academic year participated in
the research. "Organizational psychological capital scale" and
"Organizational citizenship behaviors scale" were used to collect research
data. In the study, the validity and reliability studies of the data collected
with the scales used were primarily carried out. After the validity and
reliability of the data were ensured, the structural equation model (SEM)
was used to answer the main purpose of the research. Confirmatory
factor analysis and structural equation model results were evaluated by
considering CFI, RMSEA, and SRMR values. The relationships between
helping each other, gentlemanship, conscience and civic virtue, which
are the sub-dimensions of organizational citizenship behavior, and
optimism, psychological endurance, hope and self-efficacy, which are the
sub-dimensions of organizational psychological capital, were evaluated
in the model established. The research findings have revealed that the
scales used to collect data are valid and reliable. The fit indices calculated
for the structural equation model established in the study have shown
that the model is in compliance with the data. Accordingly, it was
concluded that teachers' organizational psychological capital levels
significantly predict their organizational citizenship behaviors.
According to this finding, teachers' psychological capital levels increase,
there is also a marked rise in organizational citizenship behavior expected
from them. The results obtained were discussed in the light of the related literature and prospective proposals were made.
Kaynak
Turkish StudiesCilt
12Sayı
6Bağlantı
https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=makale_tr_ozet&makale_id=20265https://hdl.handle.net/11352/3636