• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (465.2Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Yeşilyurt, Ferahim

Metadata

Show full item record

Citation

YEŞİLYURT, Ferahim. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma". Turkish Studies - Educational Sciences,15.2 (2020): 1349-1365.

Abstract

Today, the Internet captivates users of all ages becoming widespread. Several problems start to arise with the increasing usage of the internet. School psychological counselors were interviewed in this research with the aim of investigating what kind of problems that psychological counselors experience with students in relation to internet. The phenomenological tradition of qualitative research was chosen for this study. Semi-structured interviews were conducted. The interview involved five open ended questions. Psychological counselors answered which problems they experience related to internet in the school, what they surprise, what they learn from students, their works and study, the need of training about this and their expectations from training. 25 psychological counselors working in İstanbul were participated in this study. Results indicated that psychological counselors experience the feeling of incompetence regarding problems with internet and they need in-service training. Psychological counselors need in-service training with respect to social media and computer games. It was determined that psychological counselors need more in-service training intended for practical information than theoretical information. It was suggested that the authoritios of the Ministry of Education should prepare in-service training plans especially regarding the use of social media and computer games in order to meet the needs of information related to the internet. Also, it was suggested that the content of in-service training should be works intended for practical information as much as possible. It will be beneficial for psychological counselors to do group guidance activities related to cyber bullying, social media addiction, computer games intended for students in order them to develop time management skills.
 
İnternet günümüzde hızla yaygınlaşarak her yaştan kullanıcıyı kendisine çekmektedir. Artan kullanımla birlikte bazı sorunlar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Psikolojik danışmanların okul ortamında öğrencilerle internetle ilişkili olarak ne tür sorunlarla karşılaştıklarını belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarıyla görüşülmüştür. Araştırmada Nitel araştırma yöntemlerinden Fenomenoloji yaklaşımı tercih edilmiştir. 2018 yılında yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır. Görüşmede beş açık uçlu soru sorulmuştur. Psikolojik danışmanlara; okulda internet ile bağlantılı hangi sorunlarla karşılaştıkları, nelere şaşırdıkları, öğrencilerden neler öğrendikleri, yaptıkları çalışmalar, bu konuda eğitim ihtiyacı ve eğitimden beklentileri ile ilgili sorular sorulmuştur. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemiyle İstanbul ilinde görev yapan yirmi beş psikolojik danışmana ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında psikolojik danışmanların internetle ilgili sorunlarda kendilerini yeterli hissetmedikleri ve hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Psikolojik danışmanlar sosyal medya ve bilgisayar oyunları konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaç duymaktadırlar. Hizmet içi eğitimde kuramsal bilgilerden çok uygulamaya dönük eğitimlere ihtiyaç duydukları saptanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri psikolojik danışmanların internetle ilgili konularda bilgi ihtiyacını karşılamaya yönelik özellikle sosyal medya kullanımı ve bilgisayar oyunları konularında hizmet içi eğitim planları hazırlamaları ve bu eğitimlerin içeriğinin mümkün olduğunca uygulamaya yönelik çalışmalar olması önerilmektedir. Psikolojik danışmanların zamanlarını daha etkili kullanmaları açısından öğrencilere yönelik bilgisayar oyunları, sosyal medya bağımlılığı ve siber zorbalık konularıyla ilgili grup rehberliği etkinlikleri yapmaları faydalı olacaktır.
 

Source

Turkish Studies - Educational Sciences

Volume

15

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJM01UVXdNQT09/okul-psikolojik-danismanlarinin-gozunden-sosyal-medya-siber-zorbalik-ve-bilgisayar-oyunlari-ile-ilgili-nitel-bir-calisma
https://hdl.handle.net/11352/3755

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [99]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [672]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.