1960’lı Yıllarda Başlayan Karşı Kültür Hareketlerinin Grafik Tasarıma Yansımaları
Citation
ABAY, Hüma, 1960’lı Yıllarda Başlayan Karşı Kültür Hareketlerinin Grafik Tasarıma Yansımaları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansustu Eğitim Enstitusu Grafik Tasarım Anasanat Dalı Grafik Tasarım Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Abstract
Toplumda var olan anlayış ve düzene baş kaldırı niteliğinde olan toplumsal,
siyasal, kültürel ve sanatsal hareketler “karşı kültür hareketi” olarak adlandırılır. Karşı
kültür hareketleri, 60’ların ortalarına doğru belirginleşmiş ve 70’li yılların başında da
küresel çapta etkisini göstermiştir. Bu yıllarda Amerika’da savaş karşıtı gösteriler
düzenlenmiş, üniversitelerde ayaklanmalar başlamış, feminist ve siyahi hareketler
devam etmiş, gençler aktif olarak protestolar düzenlemiştir. Yine aynı tarihlerde
Sitüasyonist Enternasyonal’den esinlenen bazı hareketler, Fransa’da Mayıs 68
olaylarını başlatmış ve diğer ülkelerdeki gençleri de etkisi altına almıştır.
Karşı kültür hareketleri sanat alanında da kendisini göstermiştir. Bir yandan
sanatın toplum üzerindeki etkisinden yararlanırken öte yandan sanatı yönlendirici bir
etki meydana getirmiştir. Nitekim dönemin grafik tasarımcıları kültürel ve kamu
yararına yapılan işlere yönelmiştir. Üretilen eserlerde genellikle 50’li yılların
modernist yaklaşımı reddedilmiş, tasarıma farklı bir anlayış ile yaklaşılmıştır. Bu
bağlamda ortaya konulan grafiklerde, bilinen kalıplarının dışına çıkan, farklı bir
anlatım dili ve biçimi geliştirilmiş, grafik tasarıma zenginlik katacak önemli eserler
üretilmiştir.
1960’lardaki karşı kültür hareketleri grafik tasarım üzerinde derin etkiler
bırakmasına rağmen bu etkilerin tasarıma nasıl ve hangi katkıları sağladığı konusu
ülkemizde herhangi bir akademik çalışmaya konu olmamıştır. Bu yüzden bu dönemin
karşı kültür hareketlerinin günümüz grafik tasarım üzerindeki etkilerinin belirlenmesi,
mevcut sanat eserlerinin anlaşılmasında ve yorumlanmasında yeni ufuklar açacaktır. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı, 1960’lı yıllarda ortaya çıkan karşı kültür
hareketlerinin grafik tasarım üzerindeki katkılarının belirlenmesidir. Bu da o dönemde
ortaya konan en dikkat çekici tasarımların analiz edilerek bunlar üzerinde bir genel
sonuç çıkarılması suretiyle gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışma sonucunda, 1960’lı yılların karşı kültür hareketleri ile ortaya çıkan
aykırı tutum ve gelenekselden kopuşun, süregelen kalıpların dışına çıkarak ve yeni
tasarım yaklaşımları deneyerek grafik tasarım anlayışını değiştirdiği görülmüştür. Bu
değişim neticesinde özellikle uluslararası stilin terk edilerek, deneyselliğin ve
bireyselliğin ön plana çıktığı yeni görsel biçimlerin benimsendiği anlaşılmıştır. Ayrıca
bu çalışma neticesinde grafik tasarımın sosyal olayların birer hareket haline
gelmesinde etkin rol oynadığı da ortaya çıkmıştır. Social, political, cultural and artistic movements that are in the nature of
rebellion against the understanding and order in the society are called "counter-cultural
movements".Counterculture movements became evident towards the middle of the 60s
and had a global impact at the beginning of the 70s. In these years, anti-war
demonstrations were held in America, riots began in universities, feminist and black
movements continued, and young people actively protested. At the same time, some
movements inspired by the Situationist International started the May 68 events in
France and influenced young people in other countries.
Counterculture movements have also shown themselves in the field of art.
While benefiting from the effect of art on society, it also created a guiding effect on
art. As a matter of fact, the graphic designers of the period turned to works done for
cultural and public benefit. In the works produced, the modernist approach of the 50s
was generally rejected and the design was approached with a different understanding.
In the graphics produced in this context, a different expression language and form,
which goes beyond the known patterns, has been developed, and works that will add a
different richness to the graphic arts have been produced.
Although the counterculture movements in the 1960s had profound effects on
graphic art, the issue of how and what contributions these effects made to design has
not been the subject of any academic study in our country. Therefore, determining the
effects of the counterculture movements of this period on today's graphic arts will open
new horizons in the understanding and interpretation of existing works of art. The aim of this study is to determine the contributions of the counterculture movements that
emerged in the 1960s on graphic design. This was achieved by analyzing the most
remarkable designs that were revealed at that time and drawing a general conclusion
based on them.
As a result of this study, it was seen that the contrary attitude and break with
the traditional that emerged with the counterculture movements of the 1960s changed
the understanding of graphic design by breaking out of the ongoing patterns and trying
new design approaches. As a result of this change, it was understood that the
international style was abandoned and new visual forms in which experimentation and
individuality came to the fore were adopted. In addition, as a result of this study, it has
been revealed that graphic design plays an active role in turning social events into
movements.