• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptation of the Children’s Role Inventory-20: Turkish Version Validity and Reliability Study

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (382.9Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Güler, Çiğdem Yavuz

Metadata

Show full item record

Citation

GÜLER, Çiğdem Yavuz. "Adaptation of the Children’s Role Inventory-20: Turkish Version Validity and Reliability Study". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 11.62 (2021): 351-365.

Abstract

The present study aims to adapt the “Children’s Role Inventory-20” (CRI-20) into Turkish and examine its validity and reliability. The study sample consisted of 303 participants aged ≥18 years, and these participants were selected through convenience sampling. Data were collected using “Personal Information Form,” “CRI-20,” “Spann–Fischer Codependency Scale,” “Michigan Alcoholism Screening Test,” and “Family Assessment Device.” The study data were analyzed using SPSS-22 and AMOS-22 software. The psychometric properties of the Turkish version of the CRI-20 were similar to that of the original version and consisted of a two-factor structure (lost child vs. mascot and scapegoat vs. hero) with four subscales; the goodness of fit indices of this inventory was also acceptable in the Turkish sample. The Cronbach’s alpha coefficients of the CRI-20 subscales varied from .73 to .80, thus indicating an acceptable level. The psychometric properties established in this study suggested that the Turkish version of the CRI-20 is a valid and reliable measurement tool that can be employed to assess the roles adopted by individuals aged 18–50 years within a family system in the Turkish sample.
 
Araştırmada ‘‘Çocukluk Rolü Envanteri-20’nin’’ Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılarak envanterin Türk literatürüne kazandırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, uygun örnekleme yöntemi ile seçilen, 18 yaş ve üzeri gönüllü 303 birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Çocukluk Rolü Envanteri-20’, ‘Spann-Fischer İlişki Bağımlılığı Ölçeği’ ‘Michigan Alkol Tarama Testi (MATT)’ ve ‘Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ)’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS-22 ve AMOS-22 bilgisayar programları kullanılarak analiz edilmiştir. ‘‘Çocukluk Rolü Envanteri-20’ nin’’ Türkçe formunun, özgün formuyla benzer psikometrik özellikler gösterdiğini ortaya konmuştur. 20 maddelik Lost Child versus Mascot ve Scapegoat versus Hero olmak üzere iki faktörlü ve dört alt boyuttan oluşan yapı Türkiye örnekleminde de kabul edilebilir uyum iyiliği değerleri göstermiştir Çocukluk Rolü Envanteri-20 (ÇRE-20)’ nin alt boyutlarının Cronbach alfa katsayılarının .73 ile .80 arasında değiştiği ve kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen psikometrik özellikler, Çocukluk Rolü Envanteri-20 Türkçe formunun Türkiye örnekleminde; 18 ile 50 yaş aralığındaki bireylerin aile sistemi içerisinde sahip oldukları çocukluk rollerinin ölçümünde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
 

Source

Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi

Volume

11

Issue

62

URI

https://turkpdrdergisi.com/index.php/pdr/article/view/995
https://hdl.handle.net/11352/3973

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [88]
  • Scopus İndeksli Yayınlar / Scopus Indexed Publications [630]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [587]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.