• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Covid-19 Sürecinin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkilerinin Psikososyal Açıdan İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Bitirme Projesi (1.363Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Kepçeli, Büşra Kızılışık

Metadata

Show full item record

Citation

KEPÇELİ, Büşra Kızılışık, Covid-19 Sürecinin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkilerinin Psikososyal Açıdan İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Tezsiz Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İstanbul 2021.

Abstract

COVID-19 salgını ortaya çıktığından beri tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’yi de bir çok açıdan etkilemiştir. COVID-19 sürecinde kişilerde psikolojik, sosyal, bilişsel ve davranışsal tepkiler görülmeye başlanmıştır. Bu süreçte, gerek iç dünyamızda gerek günlük rutinimizde çok büyük bir değişim yaşadık.Tıbbi açıdan çocuk ve ergenlerin hastalıktan(COVID-19) en az etkilenen yaş grubu oldukları belirtilse de , pandemi sürecinden psikososyal açıdan en çok etkilenenlerdir.Çocuklar ve ergenler , bu süreçte eğitim öğretim etkinliklerinin uzaktan eğitime geçmesiyle, sokağa çıkma kısıtlamalarıyla, akranlarından ayrılmalarıyla şüphesiz süreçten en çok etkilenen yaş grubu olmuşlardır. Bu yaşlarda karantinada olmak, virüsün neden olduğu fiziksel acılardan daha fazla psikolojik yüktür. Okulların kapanmasıyla, açık hava aktivitelerinin olmamasıyla, anormal beslenme ve uyku alışkanlıklarıyla çocukların olağan yaşam tarzının bozulması muhtemeldir ve bu durum stresi, üzüntüyü, sabırsızlığı, öfkeyi ve çeşitli psikososyal belirtileri teşvik edebilir.COVID-19 her gelişim döneminden bireyleri etkilese de ihtiyaçlarını kendi başına karşılayamıyor olmaları, gelişimlerini tamamlamamış olmaları ve diğer ruh sağlığı sorunlarına daha açık halde olmaları nedeniyle çocuk ve ergenleri bu konuda öncelikli duruma getirmiş olabilir.Bu nedenle bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde çocuk ve ergenlerin gösterdikleri tepkilere , sahip oldukları koruyucu ve risk faktörlerine , pandemi sürecinde ve sonrasında çocuk ve ergenlerin psikolojik dayanalıklılığını güçlendirmenin önemine yer verilmiştir. Bu doğrultuda, ebeveynlerin ve ruh sağlığı uzmanlarının COVID-19'un çocuklar ve ergenler üzerindeki psikososyal olumsuz etkilerini azaltmak için yapabilecekleri belirtilmiştir.
 
The COVID-19 pandemic has affected Turkey in many ways, as it has the whole world. In the process of COVID-19, psychological, social, cognitive and behavioral reactions have begun to be seen in people. In this process, we have experienced a great change both in our inner world and in our daily routine. Although it is stated that children and adolescents are the age group that is the least affected by the disease (COVID-19) from a medical point of view, they are the most affected by the pandemic process from a psychosocial point of view. Children and adolescents receive education in this process. With the transition of teaching activities to distance education, curfews, and separation from their peers, they have undoubtedly been the age group most affected by the process. Being in quarantine at this age is more of a psychological burden than the physical pain caused by the virus. With the closure of schools, lack of outdoor activities, abnormal eating and sleeping habits, children's usual lifestyle is likely to be disrupted, and this can promote stress, sadness, impatience, anger and various psychosocial symptoms. Although COVID- 19 affects individuals from all developmental stages, their inability to meet their needs on their own. Therefore, in this study, the reactions of children and adolescents during the COVID-19 pandemic process, their protective and risk factors, during and after the pandemic period should be given priority. The importance of strengthening the psychological resilience of children and adolescents is emphasized. In this direction, it is stated that parents and mental health professionals can do to reduce the psychosocial negative effects of COVID-19 on children and adolescents.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4025

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.