dc.contributor.author | Turgut, Tuğba | |
dc.contributor.author | Çetintaş, Şeyda | |
dc.contributor.author | Belet, Eda Öztürk | |
dc.contributor.author | Avcu, Akif | |
dc.date.accessioned | 2023-02-17T14:07:58Z | |
dc.date.available | 2023-02-17T14:07:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | TURGUT, Tuğba, Şeyda ÇETİNDAŞ, Eda ÖZTÜRK BELET & Akif AVCU. "Psychometric Properties of Turkish Version of the Interpersonal Affect Improvement Strategies Questionnaire (IAISQ)". Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12, 67 (2022): 529-542. | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/en/pub/tpdrd/issue/73453/1224112 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/4286 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to adapt the Interpersonal Affect Improvement Strategies
Questionnaire (IAISQ) into Turkish population, as well as to examine its validity and
reliability estimates. The sample consisted of 610 university students. The original factor
structure of the scale was confirmed in Turkish sample by confirmatory factor analysis
(CFA). The internal reliability coefficient was found as .75 for overall scale (.74 for
Positive Engagement subscale, .63 for Acceptance subscale). Significant correlation
coefficients were found between the subscales of IAISQ and Interpersonal Emotion
Regulation Questionnaire (IERQ), confirming a good criterion related validity. Overall
results suggest that Turkish form of IAISQ is a valid and reliable measure to use for
research purposes in order to investigate the Turkish students’ interpersonal affect
improvement strategies. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı Kişilerarası Duygulanım İyileştirme Stratejileri Ölçeğini (KDİSÖ)
Türk popülasyonuna uyarlamak ve geçerlik/güvenirlik değerlerini incelemektir.
Çalışmanın örneklemi 610 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin orijinal
faktör yapısı, Türkiye örnekleminde doğrulayıcı faktör analiziyle (DFA) doğrulanmıştır.
İç güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı için .75 olarak bulunurken, Pozitif Katılım alt
ölçeği için .74, Kabul alt ölçeği için .63 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin ölçüt geçerliği
için Kişilerarası Duygu Düzenleme Ölçeği (KDDÖ) kullanılmış olup, KDİSÖ ve
KDDÖ alt ölçekleri anlamlı korelasyon katsayıları bulunmuştur. Araştırmanın bulguları,
KDİSÖ'nün, Türk öğrencilerinin kişilerarası duygulanım iyileştirme stratejilerini
değerlendirmek amacıyla kullanılacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu
göstermektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.relation.isversionof | https://doi.org/10.17066/tpdrd.12241121 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Interpersonal Affect Improvement Strategies | en_US |
dc.subject | Validity | en_US |
dc.subject | Reliability | en_US |
dc.subject | Confirmatory Factor Analysis | en_US |
dc.subject | Kişilerarası Duygulanım İyileştirme Stratejileri | en_US |
dc.subject | Geçerlik | en_US |
dc.subject | Güvenirlik | en_US |
dc.subject | Doğrulayıcı Faktör Analizi | en_US |
dc.title | Psychometric Properties of Turkish Version of the Interpersonal Affect Improvement Strategies Questionnaire (IAISQ) | en_US |
dc.title.alternative | Kişilerarası Duygulanım İyileştirme Stratejileri Ölçeği’nin (KDİSÖ) Türkçe Adaptasyonu ve Psikometrik Özellikleri | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0003-3732-9005 | |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0002-4534-4128 | |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0002-7718-7200 | |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0003-1977-7592 | |
dc.identifier.volume | 12 | en_US |
dc.identifier.issue | 67 | en_US |
dc.identifier.startpage | 529 | en_US |
dc.identifier.endpage | 542 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Turgut, Tuğba | |
dc.contributor.institutionauthor | Çetindaş, Şeyda | |