Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının İncelenmesi: Üsküdar Örneği
Künye
TÜRKAN, Fatma, Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının İncelenmesi: Üsküdar Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Yönetimi Anabilim/ Anasanat Dalı Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Uzmanlık Projesi, İstanbul 2022.Özet
Bu araştırmanın amacı uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlerin örgütsel
bağlılıklarının incelenmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
araştırmamızda amaçlı örnekleme tercih edilmiştir. Amaçlı örneklemeye uygun
olarak araştırmamıza katılan öğretmenler zorunlu uzaktan eğitim sürecinin tamamına
katılmıştır. Araştırmanın verileri 8 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme
formu ile toplanmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler ses kaydı alınarak deşifre
edilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmamızın
katılımcılarını zorunlu uzaktan eğitim sürecinde uygulama sürecinin tamamında aktif
görev alan, İstanbul’da bir devlet okulunda çalışan 8 öğretmen oluşturmaktadır.
İçerik analizi sonucunca veriler, uzaktan eğitimde öğretmenlerin örgütsel
bağlılığında olumlu ve olumsuz etkiler olmak üzere iki başlık altında incelenmiştir.
Olumlu etkiler 9 kod ve 3 tema, olumsuz etkiler de 9 kod ve 3 tema ile incelenmiştir.
Örgütün değişen şartlarda devamlılığı, üretim kalitesi ve üretim hızının çalışanların
örgütsel bağlılığı ile doğru orantılı olduğu araştırmalar tarafından ortaya
konulmaktadır. Alan yazın incelendiğinde araştırmamız, uzaktan eğitim alanında
yapılan çalışmaların yoğunlaştığı konuların dışında olması nedeniyle önem
taşımaktadır. Araştırmamızın bulgularına göre öğretmenlerin uzaktan eğitim
sürecinde örgütsel bağlılıklarında anlamlı bir zayıflık tespit edilmemiştir. Olumsuz
etkiler başlığında yer alan bulguların sadece uzaktan eğitime özgü olmadığı
görülmüştür. Covid-19 salgın hastalık sürecinde de görüldüğü gibi uzaktan eğitim
uygulamaları artık daha fazla karşımıza çıkacaktır. Öğretmenlerin çalıştıkları
kurumlarla bütünleşip, duygusal bağlarının kuvvetlenmesi için yapılan akademik çalışmalar kurumlar tarafından dikkate alınmalı, öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları
incelenmeli ve sorunların çözümünde akademik alanda üretilen bilgilerden etkin
olarak yararlanılmalıdır.