Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müdür Yönetim Tarzı Algıları ile Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişki
Künye
ERTEN, Selin, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müdür Yönetim Tarzı Algıları ile Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişki, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim DalıEğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin müdür yönetim tarzı algıları ile
örgütsel sessizlik davranışları arasındaki ilişkiyi inceleyip tespit etmek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 İstanbul Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel anaokulları ile resmi ve özel anasınıflarında
görev yapan 373 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini
toplamada Kişisel Bilgi Formu, Üstüner (2016) tarafından geliştirilen ‘‘Algılanan
Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği’’ ile Kahveci ve Demirtaş (2013) tarafından geliştirilen
‘‘Örgütsel Sessizlik Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi
öğretmenlerinin müdür yönetim tarzları algılarının sırasıyla işbirlikli yönetim tarzı,
otoriter yönetim tarzı, ilgisiz yönetim tarzı ve karşı koyucu yönetim tarzı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik
davranışlarının sırasıyla sessizliğin kaynağı, okul ortamı, yönetici ve duygu durumu
alt boyutlarında olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonunda okul öncesi
öğretmenlerinin müdür yönetim tarzı algıları ile örgütsel sessizlik davranışları
arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgular ve sonuçlar
kapsamında öneriler sunulmuştur. This research was conducted to examine and determine the relationship
between preschool teachers' perceptions of principal management style and their
organizational silence behaviors. The correlational survey model which is one of the
quantitative research approaches was used in the research. The study group of the
research consists of 373 preschool teachers who are working in public and private
kindergartens affiliated to the Istanbul Provincial Directorate of National Education
in 2021-2022. Personal Information Form, "Perceived Principle Management Style
Scale" developed by Üstüner (2016) and "Organizational Silence Scale" developed
by Kahveci and Demirtaş (2013) were used to collect the data of the research. As a
result of the research, it was concluded that preschool teachers' perceptions of
principal management styles are cooperative management style, authoritarian
management style, indifferent management style and oppositional management style,
respectively. In the study, it was determined that the organizational silence behaviors
of preschool teachers are in the sub-dimensions of source of silence, school
environment, administrator and emotional state, respectively. In the conclusion of the
research, a significant relation was found between preschool teachers' perceptions of
principal management style and their organizational silence behaviors. Suggestions
are presented within the scope of the findings and results obtained from the study.