Yahya Kemal Estetiğinin Sınırları ya da Alternatif Modernlik: Dergâh Mecmuası Üzerine Bir Değerlendirme
Künye
KOÇAK, Mesut."Yahya Kemal Estetiğinin Sınırları ya da Alternatif Modernlik: Dergâh Mecmuası Üzerine Bir Değerlendirme." Dil ve Edebiyat Araştırmaları (DEA), 27 (2023):291-317.Özet
Bu makalede, 1921-1923 yılları arasında, Yahya Kemal’in önderliğinde yayınlanan Dergâh mecmuası,
Yahya Kemal’in başta şiir estetiği olmak üzere dil, tarihi coğrafya ve medeniyet görüşleri etrafında değerlendirilmektedir.
Derginin bu görüşler etrafında Yahya Kemal estetiğiyle olan münasebeti ve bu münasebetin
ortaya çıkardığı gerçeklik üzerinde durulmaktadır. Kırk iki sayı boyunca dergide yayımlanan dil, sanat,
edebiyat, şiir ve felsefe yazıları muhtevaları bakımından değerlendirilmekte, bu yazıların Yahya Kemal’in
dil, şiir, tarih, coğrafya ve medeniyet anlayışıyla ilişkisi üzerinde durulmaktadır. Bu değerlendirmeler sonucunda,
Dergâh’ın nasıl kendine has bir dil gerçekliği yarattığı, bu dil gerçekliği düzleminde nasıl bir estetik
bilinç ihtiva ettiği ve bunların arkasındaki felsefi referanslar gösterilmeye çalışılmaktadır. Ayrıca Dergâh
mecmuasının litografik bir mekân olarak Yahya Kemal’in dil, tarih, coğrafya ve medeniyet şemasına uygun
şekilde estetik anlayışını nasıl dışsallaştırdığı ve bunu hangi epistemolojik ve ontolojik arkaplanla yaptığı
üzerinde durulmaktadır. Sonuçta Yahya Kemal’in önderliğindeki Dergâh projesinin yarattığı dil düzlemiyle
nasıl bir edebi ve toplumsal modernlik teklifi ihtiva ettiği ortaya konulmaya çalışılmaktadır. In this article, Dergâh magazine, which was published under the leadership of Yahya Kemal between
1921 and 1923, is evaluated around Yahya Kemal’s views on language, history, geography and civilization,
especially poetry aesthetics. The relationship of the magazine with Yahya Kemal aesthetics and the
reality revealed by this relationship are emphasized around these views. The language, art, literature,
poetry and philosophy writings published in the magazine for forty-two issues are evaluated in terms
of their content and the relationship of these writings with Yahya Kemal’s understanding of language,
poetry, history, geography and civilization is emphasized. As a result of these evaluations, it is tried to
be shown how Dergâh creates a unique language reality, what kind of aesthetic consciousness it contains
on the plane of this language reality, and the philosophical references behind them. In addition, it
is focused on how the Dergâh magazine, as a lithographic space, externalizes Yahya Kemal’s aesthetic
understanding in accordance with the schema of language, history, geography and civilization, and with
what epistemological and ontological background he does this. As a result, it is tried to reveal what
kind of literary and social modernity proposal the Dergâh project under the leadership of Yahya Kemal
contains with the language level created.
Kaynak
Dil ve Edebiyat Araştırmaları (DEA)Sayı
27Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/diledeara/issue/76276/1244581https://hdl.handle.net/11352/4611