dc.contributor.advisor | Erdem, Hatice Şengül | |
dc.contributor.author | Akın, Nesrin Girgin | |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T10:39:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-14T10:39:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.citation | AKIN, Nesrin Girgin, Okul Öncesi Dönemdeki Özel Gereksinimli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Ebeveynlerinin Eğitimden Beklentileri ile Beklentilerinin Karşılanma Düzeylerinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/4795 | |
dc.description.abstract | Beklenti, bir konuda gerçekleşmesi arzu edilen her türlü olayı kapsayan
duygudur. Araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde özel gereksinimli ve normal
gelişim gösteren çocuğu olan ebeveynlerin eğitimden beklentilerini ve beklentilerinin
karşılanma düzeylerini incelemektir. Bu amaçla, karma araştırma yöntemlerinden
"yakınsak paralel desen" olarak da tanımlanan "eşzamanlı desen" kullanılmıştır.
Araştırma, İstanbul ilinde bağımsız ana okulları, özel eğitim ana okulları, özel eğitim
uygulama okulu ana sınıfları ve kaynaştırma sınıflarında öğrenim gören çocukların
ebeveynleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda “Okul Öncesi
Eğitimden Ebeveyn Beklentiler Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel
Bilgi Formu” kullanılarak 351 ebeveynin istatistiksel verileri elde edilmiştir. Beklenti
ölçeğinden elde edilen toplam puanların farklı değişkenler açısından nasıl
farklılaştığını belirlemek için Bağımsız Grup t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(ANOVA), farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Scheffe Testi
kullanılmıştır. Nitel boyutta 10 veli ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerin
analizinde nitel bir yaklaşım olan tematik analiz yöntemi kullanılmış ve elde edilen
veriler Maxqda 22 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada ebeveynlerin yaş,
cinsiyet, medeni durum ve çocukların yaş, cinsiyet, gelişim durumu, okulda geçirilen
süre ve okulun türü gibi değişkenler üzerinden beklentileri ve karşılanma düzeyleri
değerlendirilmiştir. Bulgulardan elde edilen sonuçlara bakıldığında, çocuğun
gelişiminin normal ya da özel gereksinimli olma durumuna göre beklenti ve
karşılanma düzeylerinde anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Anne babaların
cinsiyet değişkenine göre beklentilerde farklılık görülmezken, karşılanma
düzeylerinde özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren çocukların babaları lehine
anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Çocuğun devam ettiği okul türü dikkate
alındığında, velilerin beklentilerinin karşılama düzeyinin kaynaştırma eğitimine göre
özel eğitim ana okulları lehine anlamlı farklılık gösterdiği rapor edilmiştir. Dolayısıyla
beklentiler ve memnuniyet düzeyleri arasındaki farklar, ebeveynlerin eğitime
yükledikleri anlamla doğru orantılıdır. Ebeveynlerin beklentileri sırasıyla; bilgi,
iletişim sıklığı, okul politikası ve okul-aile iş birliği olarak belirlenmiştir. Çocukların
ilk öğretmenleri olarak ailelerin eğitime dahil olmaları ve böylece karşılıklı ihtiyaçları
belirlemeleri önemlidir. Bu şekilde yapılan veli katılım programları ailenin okula karşı
olumlu tutumunda etkili olurken, beklentiler üzerine yapılan çalışmaların çocuğun
okula devamında ve okul başarısında rol oynadığı görülmüştür. | en_US |
dc.description.abstract | Expectation is an emotion that encompasses all kinds of events that are desired
to happen in a particular matter. The aim of the study is to examine the educational
expectations of parents who have children with special needs and parents who have
normally developing children in the pre-school period and to assess the level of
fulfillment of those expectations. For this purpose, "simultaneous design," which is
also defined as "convergent parallel design," a mixed research method, was used. The
research was carried out with the parents of children studying in independent
kindergartens, special education kindergartens, special education practice school
kindergartens, and inclusive classrooms in Istanbul. In the quantitative part of the
study, statistical data from 351 parents were obtained by using the "Parent
Expectations Scale from Pre-School Education" developed by the researcher and the
"Personal Information Form" prepared by the researcher. Independent Group t-Test
and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used to determine how the total
scores obtained from the expectation scale differed in terms of different variables, and
Scheffe Test was used to determine between which groups the difference was. In the
qualitative part, face-to-face interviews were conducted with 10 parents. Thematic
analysis method, a qualitative approach, was used to analyze the interviews, and the
data obtained were analyzed with the Maxqda 22 program. In the study, parents'
expectations and satisfaction levels were evaluated according to variables such as age,
gender, marital status, and children's age, gender, developmental status, time spent at
school, and school type. The results demonstrated that there was a significant
difference in the level of expectation and satisfaction according to the normal or
special needs development of the child. While no difference was observed in the
expectations of the parents according to the gender variable, a significant difference in
fulfillment levels was found in favor of fathers of children with special needs and
normally developing children. Considering the type of school the child attends, it has
been determined that the level of meeting the expectations of the parents differs
significantly in favor of special education kindergartens compared to inclusive
education. Therefore, the differences between expectations and satisfaction levels are
directly proportional to the meaning parents attribute to education. The expectations
of parents are determined respectively as follows; information, frequency of
communication, school policy, and school-family cooperation. As children's first
teachers, it is important for families to be involved in education and thus identify
mutual needs. While family participation programs made in this way are effective in
the positive attitude of the family towards school, it has been seen that the studies on
expectations play a role in the child's school attendance and school success. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Okul Öncesi | en_US |
dc.subject | Özel Gereksinim | en_US |
dc.subject | Normal Gelişim | en_US |
dc.subject | Ebeveyn Beklentisi | en_US |
dc.subject | Preschool | en_US |
dc.subject | Special Needs | en_US |
dc.subject | Normal Development | en_US |
dc.subject | Parental Expectation | en_US |
dc.title | Okul Öncesi Dönemdeki Özel Gereksinimli ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Ebeveynlerinin Eğitimden Beklentileri ile Beklentilerinin Karşılanma Düzeylerinin İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Examination of The Educational Expectations of The Parents of The Children with Special Needs and Normal Development in Preschool Period and The Levels of Meeting The Expectations from Education | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Akın, Nesrin Girgin | |