Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSubaşı, Hüsrev
dc.contributor.authorDemirci, Fatma Zehra
dc.date.accessioned2024-03-14T13:43:15Z
dc.date.available2024-03-14T13:43:15Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationDEMİRCİ, Fatma Zehra, Râkım’dan Hâmid’e Osmanlı Celî Sülüs’ünde Kullanılan İşâretler, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/4803
dc.description.abstractBu çalışmada celî sülüs hattının başlangıcından itibaren dönem ve hattat etkileri ile oluşan farklılıklar, “işâretler” bağlamında incelenmektedir. İstiflerde harfler ve harflere ait noktaların dışında kalanların tümü “işâretler” olarak ifade edilmekte ve bunlar okumada okumada kolaylığı sağlayan harekeler, mühmel harfler ve diğer tezyînî unsurlar olmak üzere üç gruptan oluşmaktadır. Hat tarihi bağlamında bu işaretlerin İslâm yazısının ilk zamanlarında bulunmadığı, hicrî birinci asrın ikinci yarısından itibaren kullanılmaya başlandığı bilinmektedir. Sülüs celîsi istiflerde harekeler ve mühmel harfler ile diğer tezyînî unsurlar denge ve nizamın oluşumunda büyük önem taşımaktadır. Hattatların kendilerine has üslupları çerçerevesinde ile harf bünyelerinin cereyanına verilen ehemmiyet bilahare celî sülüs hattında kullanılan işâretler içinde söz konusu olmuştur. Birçok Osmanlı dînî ve sivil mimârîsi başta olmak üzere pek çok kâğıt zeminli eser üzerinde inceleme yapılmış meşhûr hattatların hat kompozisyonlarında işaretlerin kullanımındaki değişim ve gelişim incelenmiş, özellikle Râkım sonrası celîlerindeki işaret gelişim seyri izlenebilir biçimde hazırlanan bir şemada bir araya getirilmiştir.en_US
dc.description.abstractIn this study, the differences between the period and calligraphy effects from the beginning of the celî sülüs line are examined in the context of "signs". All the letters in the stacks and those outside the points of the letters are expressed as "signs" and these consist of three groups: movements, perfect letters and other thesis elements that provide ease of reading in reading. In the context of calligraphy history, it is known that these signs were not found in the early days of Islamic writing, and that they began to be used from the second half of the first century Hijra. In the Sülüs celîsi hoardings, the operations and the letters of the magnitude and other thesis elements are of great importance in the formation of balance and order. The importance given to the draft of the calligraphers within the framework of their unique styles and the draft of the letter structures was later mentioned in the signs used in the celî sülüs line. Many paper-based works, especially many Ottoman religious and civil imârîs, were examined and the change and development in the use of signs in the calligraphy compositions of famous calligraphers were examined, and especially the sign development course in the post-Râkım celîs was brought together in a diagram prepared in a traceable way.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCelî Sülüsen_US
dc.subjectHaten_US
dc.subjectHattaten_US
dc.subjectHarekeen_US
dc.subjectMühmel Harfen_US
dc.subjectTezyînâten_US
dc.subjectCelî Thuluthen_US
dc.subjectCalligraphyen_US
dc.subjectCalligrapheren_US
dc.subjectHarekeen_US
dc.subjectMuhmel Letteren_US
dc.subjectOrnamentationen_US
dc.titleRâkım’dan Hâmid’e Osmanlı Celî Sülüs’ünde Kullanılan İşâretleren_US
dc.title.alternativeSigns Used in The Ottoman Celî Sülüs from Rakım to Hamiden_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Geleneksel Türk Sanatları Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorDemirci, Fatma Zehra


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster