Ebeveyn Zihinselleştirmesinin Ebeveyn Stresi Üzerindeki Etkisi: Ortak Ebeveynliğin Düzenleyici Rolü
Künye
EDİŞ, Büşra, Ebeveyn Zihinselleştirmesinin Ebeveyn Stresi Üzerindeki Etkisi: Ortak Ebeveynliğin Düzenleyici Rolü, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Mevcut çalışmanın amacı, erken çocukluk döneminde ebeveyn
zihinselleştirmesi ve ebeveyn stresi arasındaki ilişkide ortak ebeveynliğin düzenleyici
rolünü incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 0-6 yaş arası çocuğu olan 345 anne
araştırmaya katılmıştır. Verilerinin elde edilmesi amacıyla ebeveyn
zihinselleştirmesinin ölçülmesinde Ebeveyn İçsel Düşünce İşlevselliği Ölçeği,
ebeveyn stresinin ölçülmesi amacıyla Ebeveyn Stres Indeksi, ortak ebeveynliğin
ölçülmesi için Ebeveyn İşbirliği Ölçeği, annelerin depresyon düzeylerinin ölçülmesi
amacıyla Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. Demografik Bilgi Formu,
çalışmanın amacına yönelik olarak araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Elde edilen
verilerin düzenlenmesinin ardından Bağımsız Örneklem t Testi, Kruskal-Wallis ve
Mann Whitney U Testi kullanılarak sosyo-demografik değişkenlere göre veriler analiz
edilmiştir. Hipotezlerin test edilmesi amacıyla Korelasyon Analizi ve iki faktörlü
kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Bu doğrultuda ebeveyn
zihinselleştirmesinin alt boyutları düşük ve yüksek olmak üzere iki gruba; ortak
ebeveynlik değişkeni ise; düşük, orta ve yüksek düzeyde ortak ebeveynlik olmak üzere
üç gruba ayrılmıştır. Elde edilen bulgulara göre annelerin yaş ve depresyon düzeyleri
kontrol edilerek yapılan analizde ebeveyn zihinselleştirmesi (zihinselleştirme öncesi
modlar, çocuğun zihin durumları ile ilgili netlik, çocuğun zihinsel durumlarına karşı
ilgi merak) ve ortak ebeveynlik düzeyinin ebeveyn stresi üzerinde anlamlı düzeyde
temel etkiye sahip olduğu bulunmuştur.
Annelerin yaş ve depresyon düzeyleri kontrol edilerek yapılan analizde
ebeveyn zihinselleştirmesinin alt boyutları ve ortak ebeveynlik arasındaki
etkileşiminin ebeveyn stresi üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Bu sonuç
ebeveyn zihinselleştirmesinin alt boyutlarının ebeveyn stresi üzerindeki etkisinin ortak
ebeveynlik düzeylerine göre farklılaşmadığını göstermektedir. Araştırma sonucunda
elde edilen bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. The aim of the current study is to examine the moderator role of co-parenting
in the relationship between parental mentalization and parental stress in early
childhood. For this purpose, 345 mothers with children aged 0-6 participated in the
study. Parental Reflective Functioning Questionnaire was used to in order to measure
parental mentalization, Parental Stress Index to measure parental stress, the Parenting
Alliance Inventory to measure co-parenting, and the Beck Depression Inventory to
measure mothers' depression level. Demographic Information Form was used to gain
general imformation about participants. After data cleaning, socio-demographic data
were analyzed using Independent Sample t Test, Kruskal-Wallis and Mann Whitney
U Test. Correlation Analysis and two-factor analysis of covariance (ANCOVA) were
used for hypotheses testing.
The sub-dimensions of parental mentalization are divided into two groups as
low and high; co-parenting variable was divided into three groups as low, medium and
high level co-parenting. According to the findings, it was found that parental
mentalization -pre-mentalization modes, certainty about mental states, interest and
curiosity in mental states- and co-parenting level had a significant main effect on
parental stress in the analysis that is controlled for mothers' age and depression level.
Controlling for mothers' age and depression levels, the interaction between the
sub-dimensions of parental mentalization and co-parenting did not have a significant
effect on parental stress. This result shows that the effect of parental mentalization subdimensions
on parenting stress does not differ according to co-parenting levels. The
findings obtained as a result of the research were discussed within the framework of
the literature.