dc.contributor.author | Gümüşsoy, Abdullah | |
dc.date.accessioned | 2024-12-30T14:16:10Z | |
dc.date.available | 2024-12-30T14:16:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.citation | GÜMÜŞSOY, Abdullah. "Me‘âric Sûresinin Belâgat İlmi Açısından Tahlili", FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 24 (2024): 353-376. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/5147 | |
dc.description.abstract | Mukteza-yı hale uygun, yani yerinde ve miktarınca etkili söz söyleme sanatı olarak
özetlenebilecek olan belâgat ve bu ilme dair sanatlar Arap dilinde çok önemli bir yer
tutmaktadır. Belâgat sanatlarının en seçkin örneklerini, lafızlarındaki ahenk, sadelik,
insicam ve muhataplarını etkilemedeki gücü yönüyle eşsiz bir kelam olan Kur’an-ı
Kerim’de bolca görmek mümkündür. Bu konu ile ilgili sûrelerin belâgat yönünü inceleyen
akademik çalışmalar bulunmakla birlikte Me‘âric sûresini ele alan müstakil bir çalışmaya
rastlanılamamış olması hasebiyle bu çalışmada, alanda yapılacak araştırmalara katkı
sunması amacıyla Me‘âric sûresi belâgat özellikleri yönüyle tahlil edilmeye çalışılmıştır.
Makale, giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde belâgat kavramı ve
belâgat ilmine dair ilgili kavramlar hakkında özet bilgiler ile Me‘âric sûresi hakkında
genel bilgiler sunulacaktır. Birinci bölümde sûrede geçen bedî‘ ilmi belâgat sanatları,
ikinci bölümde beyan ilmi belâgat sanatlarının tespit ve tahlili yapılmıştır. Üçüncü
bölümde ise sûrede geçen me‘âni ilmi edebî sanatları ele alınmıştır. Çalışmada sûrenin
tümüyle tercüme veya tefsiri yapılmamış, ayetlerin edebî sanatlar açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşma noktasında belâgat ve tefsir ilmi kaynaklarına müracaat
edilerek lügâtlardan istifade edilmiştir. Araştırmaya konu olan Me‘âric sûresinde mana
yönüyle her biri ifadeye zenginlik katan edebî sanatlardan yoğun bir şekilde istifade
edildiği görülmüştür. Mekkî sûrelerin genelinde verilmek istenen tevhit, risâlet ve ahiret
inancı gibi temel konuların muhataplara etkileyici bir üslupla izahı noktasından hareket
edildiği düşünülmektedir. Me‘âric sûresinin ayetlerinin edebi sanatlar yönüyle tahlil
edilmesi neticesinde sûrede kullanım yoğunluğu sırasına göre seci‘, cinâs, muvâzene,
tıbâk, mukâbele, teşbih, kinâye, istifham ve itnâb sanatlarının öne çıktığı tespit edilmiştir. Belâgat ilminin temelini oluşturan Me‘ânî-Beyân-Bedî‘ üçlü taksimi zaviyesinden
değerlendirildiğinde bedî‘ ilmi sanatlarının diğer sanatlara kıyasla hem çeşitlilik hem de
örnek çokluğu bakımından daha fazla yer aldığı görülmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | Rhetoric, which can be summarized as the art of speaking in an appropriate and
eloquent manner, and the arts related to this science hold a very important place in the
Arabic language. It is possible to see the most distinguished examples of the arts of
rhetoric in the Holy Quran, which is a unique scripture in terms of the harmony, simplicity,
coherence of its wording, and its power to influence its recipients. Although there are
academic studies examining the rhetorical aspects of the surahs on this subject, no
independent study addressing the Surah Me’arij has been found. This study analyzes the
Surah Me’arij in terms of its rhetorical features in order to contribute to the research in the
field. This article consists of an introduction and three sections. The introduction section
presents brief information about the concept of rhetoric, related concepts in the science
of rhetoric, and general information about the Surah Me’arij. In the first section, the
Bedi’ scientific rhetorical arts mentioned in the surah, in the second section, the scientific
rhetorical arts of declaration are identified and analyzed. The third section discusses the
semantic sciences and literary arts mentioned in the surah. The study aim to examine the
verses in terms of literary arts, without translating or interpreting the entire surah. In order
to achieve this goal, dictionaries, sources of rhetoric, and tafsir science were consulted.
It was observed that in the Surah Me’arij, which is the subject of this study, literary arts,
each of which enriches the expression in terms of meaning, are extensively used. It is
thought that the main topics that are intended to be given in the Meccan surahs, such as
monotheism, prophethood, and belief in the afterlife, are explained to the recipients in
an impressive style. As a result of the analysis of the verses of Me’arij Surah in terms of
literary arts, it has been determined that the arts of seci’, pun, muvazene, tibaq (contrast),
mukabele, simile, allusion, istifham (rhetorical question), and itnâb come to the fore
in the order of frequency of use in the surah. When evaluated from the perspective of
the Me’ani-Beyân-Bedî’ triple division, which forms the foundation of the science of
rhetoric, it is seen that the bedi’ scientific arts are more prevalent than other arts in terms
of both diversity and number of examples. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | FSM Vakıf Üniversitesi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.16947/fsmia.1609872 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Arap Dili | en_US |
dc.subject | Belâgat | en_US |
dc.subject | Edebî Sanatlar | en_US |
dc.subject | Me‘âric Sûresi | en_US |
dc.subject | Arabic Language | en_US |
dc.subject | Rhetoric | en_US |
dc.subject | Literary Arts | en_US |
dc.subject | Surah Al-Ma’arij | en_US |
dc.title | Me‘âric Sûresinin Belâgat İlmi Açısından Tahlili | en_US |
dc.title.alternative | Analysis of the Surah al-Ma’arij in Terms of Rhetoric | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | FSM Vakıf Üniversitesi, Rektörlük, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.identifier.issue | 24 | en_US |
dc.identifier.startpage | 353 | en_US |
dc.identifier.endpage | 376 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Gümüşsoy, Abdullah | |