• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi / Faculty of Humanities and Social Sciences
  • Psikoloji Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi / Faculty of Humanities and Social Sciences
  • Psikoloji Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Factual and Ontological Roots of Psychological Misconceptions: A Study on University Students in İstanbul

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (413.1Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2025

Author

Aktaş, Büşra Eylem
Temel, Zeynep
Kumova, Filiz

Metadata

Show full item record

Citation

AKTAŞ, Büşra Eylem, Zeynep TEMEL & Filiz KUMOVA. "The Factual and Ontological Roots of Psychological Misconceptions: A Study on University Students in İstanbul". Psikoloji Çalışmaları, 45.2 (2025): 176-191.

Abstract

Speculations about psychology are widespread and difficult to reduce. Based on this, several studies have already examined the underlying reasons behind holding misconceptions about psychology. In previous studies, cognitive thinking styles were considered the ontological roots of misconceptions, whereas the media and education were considered the factual roots of misconceptions about psychology. However, as a limitation of past research, a smaller number of studies have investigated the interactions between the factual and ontological roots of misconceptions in holding misbeliefs about psychology. In this pre-registered study (N = 598), we aimed to delve deeper into the associations between analytical thinking tendencies, printed, visual, and social media usage, and education (psychology major [n = 350] vs. other majors [n = 248]). The findings showed that psychology students, compared to students from other majors, had fewer misconceptions. Additionally, higher levels of analytical thinking tendency were correlated with holding fewer misconceptions. Moreover, the results showed that there were no significant interactions between psychology education and analytical thinking tendency. Furthermore, there were negative relationships between misconceptions and the usage of print, social, and visual media. In addition, the significant moderator role of analytical thinking tendency was evident in the link between the usage of printed media and held misconceptions. Overall, the present research might shed light on future work aiming to reduce the spread of misconceptions about psychology by indicating the contributions of both ontological and factual sources of misconceptions in holding less erroneous beliefs about psychological concepts.
 
Psikoloji ile ilgili spekülasyonlar yaygındır ve azalması zordur. Bu bağlamda, hali hazırda birçok çalışma psikolojiyle ilgili yanılgıların temel nedenlerini incelemiştir. Önceki çalışmalarda, bilişsel düşünme eğilimleri yanılgıların ontolojik nedenleri olarak kabul edilirken, medya ve eğitim ise psikolojiyle ilgili yanılgıların olgusal nedenleri olarak kabul edilmiştir. Ancak önceki araştırmaların bir sınırlaması olarak, yanılgıların olgusal ve ontolojik kökleri arasındaki etkileşimleri inceleyen çalışmalar nadirdir. Bu ön kayıtlı (pre-registered) çalışmada (N = 598), analitik düşünme eğilimi, yazılı, görsel ve sosyal medya kullanımı ve eğitim (psikoloji bölümü [n = 350] vs. diğer bölümler [n = 248]) arasındaki ilişkilerin derinlemesine incelenmesi amaçlanmıştır. Bulgular, psikoloji öğrencilerinin diğer bölümlerden gelen öğrencilere kıyasla daha az yanılgıya sahip olduğunu gösterdi. Ayrıca, daha yüksek analitik düşünme eğilimi seviyelerinin daha az yanılgıyla ilişkili olduğu bulundu. Bunun yanı sıra sonuçlar, psikoloji eğitimi ile analitik düşünme eğilimi arasında anlamlı etkileşimler olmadığını gösterdi. Ayrıca, yazılı, sosyal ve görsel medya kullanımı ile yanlış anlamalar arasındaki ilişkilerin negatif olduğu bulundu. Ek olarak, analitik düşünme eğiliminin yazılı medya kullanımı ile yanlış anlamalar arasındaki bağlantıda anlamlı bir düzenleyici rol oynadığı tespit edildi. Genel olarak, bu çalışma gelecekte, psikolojiyle ilgili yanılgıların yayılmasını azaltmayı amaçlayan çalışmalara ışık tutabilir ve psikolojik kavramlar hakkındaki yanılgıların ontolojik ve olgusal kaynaklarının birlikte katkılarını göstererek bu alandaki çalışmalara yol açabilir.
 

Source

Psikoloji Çalışmaları

Volume

45

Issue

2

URI

https://iupress.istanbul.edu.tr/en/journal/sp/article/the-factual-and-ontological-roots-of-psychological-misconceptions-a-study-on-university-students-in-istanbul
https://hdl.handle.net/11352/5419

Collections

  • Psikoloji Bölümü [83]
  • WOS İndeksli Yayınlar / WOS Indexed Publications [661]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.