• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Mühendislik Fakültesi / Faculty of Engineering
  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
  • Öğe Göster
  •   DSpace@FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Mühendislik Fakültesi / Faculty of Engineering
  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Recent Metaheuristics on Control Parameter Determination

Thumbnail

Göster/Aç

Makale (4.977Mb)

Erişim

info:eu-repo/semantics/openAccess

Tarih

2025

Yazar

Ölmez, Yağmur
Koca, Gonca Özmen
Akpolat, Zühtü Hakan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

ÖLMEZ, Yağmur, Gonca Özmen KOCA & Zühtü Hakan AKPOLAT. “Recent Metaheuristics on Control Parameter Determination”. An International Journal of Optimization and Control: Theories & Applications, 15.1 (2025): 166-182.

Özet

Metaheuristics have been widely used in recent years for tuning control parameters since they have a simple structure, are easy to apply, and provide efficient solutions. In this study, control of a two-wheeled mobile robot using the inverted pendulum principle is proposed. The performances of nine recent metaheuristics (Political Optimizer, Equilibrium Optimizer, Aquila Optimizer, Flow Directional Algorithm, Cheetah Optimizer, Golden Jackal Optimizer, Artificial Rabbit Optimization, Gazelle Optimizer, and Pelican Optimization) have been investigated for the balancing and speed control of a two-wheeled vehicle. In this context, a framework consisting of two cascaded PI controllers is designed to provide balance and speed control of the two-wheeled vehicle. The performances of the recent metaheuristics are also compared with previously introduced effective metaheuristic algorithms for further evaluation. The parameters of the controllers are tuned by using these metaheuristics. In experimental studies, quantitative and qualitative analyses are performed for evaluation of the metaheuristics. The dynamic system properties, convergence curves, computational times, and statistical results are provided to prove optimal control performances. The results show that 11 out of 14 compared algorithms produce similar optimal results in speed and balance control of the two-wheeled vehicle. The rest of them do not provide satisfactory results for the tuning of optimum control parameters of the two-wheeled vehicle.

Kaynak

An International Journal of Optimization and Control: Theories & Applications

Cilt

15

Sayı

1

Bağlantı

https://accscience.com/journal/IJOCTA/15/1/10.36922/ijocta.1620
https://hdl.handle.net/11352/5666

Koleksiyonlar

  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü [75]
  • Scopus İndeksli Yayınlar / Scopus Indexed Publications [756]
  • WOS İndeksli Yayınlar / WOS Indexed Publications [661]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber || Kütüphane || FSM Vakıf Üniversitesi || OAI-PMH ||

FSM Vakıf Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
FSM Vakıf Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.