Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorMinaz, Melisa
dc.contributor.authorKurt, Asuman
dc.contributor.authorÖkmen, Sümeyye
dc.contributor.authorTurhan, Nilhan Sölpük
dc.date.accessioned2025-12-16T08:11:51Z
dc.date.available2025-12-16T08:11:51Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationMİNAZ, Melisa, Asuman KURT, Sümeyye ÖKMEN & Nihan Sölpük TURHAN. "Çocukluk Çağı Travmaları ve Sınırda (Borderline) Kişilik Özellikleri İlişkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması". Türkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 32.3 (2025): 158-169.en_US
dc.identifier.urihttps://cogepderg.com/tr/makaleler/cocukluk-cagi-travmalari-ve-sinirda-borderline-kisilik-ozellikleri-iliskisi-uzerine-bir-meta-analiz-calismasi/tjcamh.galenos.2024.33255
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5757
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmada çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleriyle olan ilişkisinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, araştırmada çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleri ile ilişkisinde sınırda (borderline) kişilik bozukluğu (SKB) tanı varlığı ve çalışmanın yapıldığı ülke etkisi olabilecek değişkenler moderatör değişkenler olarak belirlenmiştir. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla araştırma dahil etme kriterleri belirlenmiş ve 2020-2024 yılı Nisan ayına kadar yapılan çalışmalar, katılımcıların 18 yaş üstü olması ve Pearson korelasyon katsayısı dikkate alınarak elde edilmiştir. Sonrasında bu kriterlere uygun 10 çalışmanın meta-analizi yapılmıştır. Araştırmada yayın yanlılığı, heterojenlik testi ve moderatör analiz sonuçları CMA 3.0 (Biostat, Inc., USA) programı kullanılarak elde edilmiştir. Bulgular: Sabit etkiler modelinde yürütülen araştırmada çocukluk çağı travmaları ile sınırda (borderline) kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin büyüklüğü 0,44 değeri ile orta düzey ve pozitif yönlü olarak belirlenmiştir. Çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleriyle ilişkisinde SKB tanısının varlığı ve çalışmanın yapıldığı ülkenin moderatör rol oynadığı tespit edilmiştir. Sonuç: Elde edilen bulguların bakımveren ve öğretmenler başta olmak üzere çocukla temas kuran insanlara yol göstermesi umut edilmektedir. Sınırda (borderline) kişilik özelliklerinin önüne geçilebilmesi, ihmal ve istismar gibi bir durumun varlığı karşısında erkenden önlem alınması için eğitim-öğretim hayatı devam eden 18 yaş altı çocuklara çocukluk çağı travmasına dair düzenli ölçek uygulanması önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractObjectives: In this study, it was aimed to examine the relationship between childhood traumas and borderline personality traits by metaanalysis method. In addition, variables that may have an effect on the relationship between childhood traumas and borderline personality traits such as the presence of borderline personality disorders (BPD) diagnosis and the country where the study was conducted were determined as moderator variables. Materials and Methods: For this purpose, the inclusion criteria were determined and the studies conducted until April 2020-2024 were obtained by taking into account the age of the participants over 18 and the Pearson correlation coefficient. Subsequently, a meta-analysis of 10 studies that met these criteria was conducted. In the study, publication bias, heterogeneity test and moderator analysis results were obtained using the CMA 3.0 (Biostat, Inc., USA) program. Results: In the study conducted in the fixed effects model, the magnitude of the relationship between childhood traumas and borderline personality traits was determined to be moderate and positive with a value of 0.44. It was determined that the presence of BPD diagnosis and the country where the study was conducted played a moderating role in the relationship between childhood traumas and borderline personality traits. Conclusion: The findings obtained are expected to guide caregivers and teachers, as well as others who interact with children. To prevent the emergence of borderline personality traits and to take early action in cases of neglect or abuse, it is recommended that regular assessments regarding childhood trauma be administered to children under the age of 18 who are currently in the educational system.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherTürkiye Çocuk ve Gençlik Psikiyatrisi Derneğien_US
dc.relation.isversionof10.4274/tjcamh.galenos.2024.33255en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÇocukluk Çağı Travmalarıen_US
dc.subjectSınırda (Borderline) Kişilik Özelliklerien_US
dc.subjectMeta-Analizen_US
dc.subjectChildhood Traumasen_US
dc.subjectBorderline Personality Traitsen_US
dc.subjectMeta-Analysisen_US
dc.titleÇocukluk Çağı Travmaları ve Sınırda (Borderline) Kişilik Özellikleri İlişkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışmasıen_US
dc.title.alternativeA Meta-Analysis Study on the Relationship Between Childhood Traumas and Borderline Personality Traitsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalTürkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisien_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümüen_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-5048-0693en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-9795-0090en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0001-8758-3621en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-9279-7699en_US
dc.identifier.volume32en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage158en_US
dc.identifier.endpage169en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.institutionauthorÖkmen, Sümeyye
dc.contributor.institutionauthorTurhan, Nilhan Sölpük


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster