dc.contributor.author | Çam, Nusret | |
dc.contributor.author | Ersay Yüksel, Ayşe | |
dc.date.accessioned | 2014-03-04T13:35:04Z | |
dc.date.available | 2014-03-04T13:35:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | ÇAM, Nusret, & Ayşe ERSAY YÜKSEL. "Ankara Muhyiddin Mesud (Alâeddin) Camii’nin İlk Şekli Ve Türk Mimarisindeki Yeri." Vakıflar Dergisi, 38 (2012): 9-42. | en_US |
dc.identifier.uri | http://www.vgm.gov.tr/vgmdergi/dergiindex.aspx?Id=1 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11352/967 | |
dc.description.abstract | Alaeddin Keykubad tarafından tamir ettirildiği için yanlış olarak onun adıyla bilinen fakat Selçuklu
emiri Muhyiddin Mesud’un Ankara’da hüküm sürdüğü devirde sarayla birlikte yapılmış olan (1197)
cami bugüne kadar yalnızca ahşap minberi ile dikkat çekmiştir. Aslında o, yalnız Ankara’nın değil,
Türk mimarisinin bazı problemlerini aydınlatacak bazı unsur ve yenilik içermektedir. Caminin kıble
duvarındaki bir kapı, varlığı bilinmekle birlikte yeri şimdiye kadar tespit edilemeyen batıdaki saraya
geçit vermekteydi. Caminin doğusunda bulunan bir mihrap izi burasının daha eski bir camiyi işaret
etmektedir. Osmanlılara kadar bu eski ve yeni cami bir kapı ile bağlanarak birlikte hizmet etmişlerdir.
Düz damlı bu eski caminin batısına yapılan şimdiki cami, kuzeyindeki son cemaat yeri ve
onun üstündeki kadınlar mahfili Muhyiddin Mesud’un eseri olup son iki unsur Türk mimarisinde
türünün bilinen en eski örnekleridir. Cami, eski bölümdeki alçı kaplamalı mihrabı, ahşap minberi,
ahşap örtüsü, üstü kadınlar mahfeli olarak düzenlenmiş alçak son cemaat yeri ile klasik Ankara üslubunun
temel taşı olmuştur. Ayrıca minarenin yanındaki çeşme de bildiğimiz suyu devamlı akan
bir çeşme olmayıp, suyu taşınarak temin edilen farklı bir çeşmedir. Yanındaki saray ise kıble duvarında
kapısı bulunan diğer bazı Selçuklu devri camilerinin hemen yakınında veya bitişiğinde bir sarayın
bulunabileceğine dair önemli bir işarettir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Vakıflar Genel Müdürlüğü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ankara Alaeddin Camii | en_US |
dc.subject | Ankara Eski Cami | en_US |
dc.subject | Ankara Muhyiddin Mesud Camii | en_US |
dc.subject | Ankara Selçuklu Sarayı | en_US |
dc.subject | I. Gıyaseddin Keyhüsrev tahtı | en_US |
dc.subject | Sebil-çeşme | en_US |
dc.subject | Kadınlar mahfeli | en_US |
dc.subject | Son cemaat yeri | en_US |
dc.subject | Ankara Alaeddin Mosque | en_US |
dc.subject | Old Mosque of Ankara | en_US |
dc.subject | Ankara Muhyiddin Mesud Mosque | en_US |
dc.subject | Ankara Selçukid Palace | en_US |
dc.subject | Throne of Gıyaseddin Keyhüsrev I | en_US |
dc.subject | Cebil-fountain | en_US |
dc.subject | Womens’ lodge | en_US |
dc.subject | Riwaq of mosque | en_US |
dc.title | Ankara Muhyiddin Mesud (Alaeddin) Camii’nin İlk Şekli Ve Türk Mimarisindeki Yeri | en_US |
dc.title.alternative | The First Structure Of Ankara Muhyiddin Mesud Mosque And Its Place In The Turkish Architecture | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |