Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBilgin, Zehra
dc.contributor.authorEryılmaz, Sümeyye
dc.date.accessioned2025-06-18T12:56:58Z
dc.date.available2025-06-18T12:56:58Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.citationBİLGİN, Zehra & Sümeyye ERYILMAZ. "Matematiği Nazımla Yazmak: Kitâb-ı Verdiyye ve Matematiksel Değerlendirmesi". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2025 (25): 1-31.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/5319
dc.description.abstractİslam bilim tarihinde matematik ilimlerin öğretiminde nazım, yani ölçülü ve kafiyeli şiirsel anlatım, didaktik amacıyla sıkça kullanılmıştır. İlk bakışta edebiyata ait gibi görünse de nazım, ezberlemeyi kolaylaştırması nedeniyle aritmetik, geometri ve astronomi gibi alanlarda öğretim aracı olarak tercih edilmiştir. Özellikle «urcûze» türündeki didaktik şiirler, klasik dönemden itibaren geniş bir coğrafyada rağbet görmüştür. Bu eserlerin ezber amacıyla çoğaltıldığı, hatta anlaşılması güç olanların şerhlerle açıklandığı görülmektedir. Bu bağlamda, matematik eğitiminin iki aşamalı yapısı -ezber ve şerh- manzum eserlerin öğretimdeki önemini açıkça ortaya koyar. Bahâuddîn el-‘Âmilî’nin Hulâsat el-Hisâb adlı eserindeki cebir bölümünü manzum olarak Osmanlı Türkçesine tercüme eden Sâlih b. Mehmed’in çalışması Kitâb-ı Verdiyye Tercüme-i Cebr ve Mukābele-i Bahâiyye başlığını taşır. Bu eserin bilinen iki nüshası mevcuttur: Biri Milli Kütüphane’de (A 2295/1), diğeri İstanbul Üniversitesi’nde (TY 6845) kayıtlıdır. Eserin bölümleri arasında hamdele, sebeb-i telif, ıstılahlar, altı cebir meselesi, hâtime ve tarih düşürme yer alır. Verdiyye’ye dönemin üç önemli âlimi Mustafa Sıdkı, Feyzullah Sermed ve Mustafa Harsovî takriz yazmıştır. Özellikle Feyzullah Sermed’in övgü dolu manzumesi, eserin XVIII. yüzyıl sonlarında Osmanlı matematik geleneğindeki değerini göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, Kitâb-ı Verdiyye’nin nüshalarını tanıtmak, eserin matematiksel içeriğini değerlendirmek ve tanımlar ile cebirsel denklemler bölümlerinin tenkitli neşrini sunmaktır.en_US
dc.description.abstractIn the history of Islamic science, verse—measured and rhymed poetic expression— was frequently used for didactic purposes in the teaching of mathematical sciences. Although it may initially seem to belong to the realm of literature, verse was preferred as a teaching tool in fields such as arithmetic, geometry, and astronomy due to its facilitation of memorization. Especially didactic poems of the “urjūza” type gained popularity across a wide geography starting from the classical period. These works were often reproduced for memorization purposes, and those that were difficult to understand were clarified through commentaries. In this context, the two-stage structure of mathematical education—memorization and commentary—clearly highlights the importance of poetic works in instruction. Sālih b. Mehmed’s work titled Kitāb-ı Verdiyye Tercüme-i Cebr ve Mukābele-i Bahāiyye is a versified Ottoman Turkish translation of the algebra section from Bahā’ al-Dīn al-ʿĀmilī’s Khulāṣat al-Ḥisāb. Two known manuscript copies of this work exist: one is housed in the National Library (A 2295/1), and the other at Istanbul University (TY 6845). The work includes sections praise of God (ḥamdala), purpose of writing (sabab al-ta’līf), terminology, six algebraic problems, a conclusion (khātima), and a poetic dating of completion. Three prominent scholars of the period—Mustafa Sıdkı, Feyzullah Sermed, and Mustafa Harsovī—wrote laudatory prefaces for Verdiyye. Particularly, the poem of praise by Feyzullah Sermed illustrates the work’s significance in the Ottoman mathematical tradition at the end of the 18th century. The aim of this study is to introduce the existing manuscripts of Kitāb-ı Verdiyye, evaluate its mathematical content, and present a critical edition of its sections on definitions and algebraic equations.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.16947/fsmia.1722209en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMatematik Tarihien_US
dc.subjectKitâb-ı Verdiyyeen_US
dc.subjectCebiren_US
dc.subjectNazımen_US
dc.subjectUrcuzeen_US
dc.subjectHistory of Mathematicsen_US
dc.subjectKitāb-ı Verdiyyeen_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectVerseen_US
dc.subjectUrjuzaen_US
dc.titleMatematiği Nazımla Yazmak: Kitâb-ı Verdiyye ve Matematiksel Değerlendirmesien_US
dc.title.alternativeWriting Mathematics in Verse: Kitâb-ı Verdiyye and Its Mathematical Analysisen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalFSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Rektörlük, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0000-0002-6147-3018en_US
dc.contributor.authorIDhttps://orcid.org/0009-0007-3508-2033en_US
dc.identifier.volume25en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage31en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster