• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Eğitim Bilimleri Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Machiavellian Leadership in Educational Organizations: Assessment and Analysis

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (394.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2025

Author

Arıcı, İrem Demir
Kocabaş, İbrahim

Metadata

Show full item record

Citation

ARICI, İrem Demir & İbrahim KOCABAŞ. "Machiavellian Leadership in Educational Organizations: Assessment and Analysis". The Western Anatolia Journal of Educational Sciences (WAJES), 16.1 (2025): 519-539.

Abstract

This study is a traditional (narrative) review of the existing literature on the concept of Machiavellian leadership in educational organizations. The main purpose of the study is to contribute to the literature in this field by analyzing the positive, negative and situational effects of Machiavellian leadership in educational organizations. The literature review included current academic sources published in peer-reviewed journals focusing on the education sector. The findings are presented within the framework of six main sub-objectives: 1. What is Machiavellianism? 2. What is Machiavellian leadership? 3. With what strategies do Machiavellian leaders make management processes more effective in educational organizations? 4. What are the advantages of Machiavellian leadership in terms of organizational efficiency, decision-making processes and crisis management? 5. How can Machiavellian leadership facilitate the achievement of goals in educational organizations? 6. How can the long-term effects and sustainability of Machiavellian leadership in educational organizations be evaluated? The study revealed that Machiavellian leadership provides positive effects such as strategic decision-making, crisis management and goal orientation in the short term, but in the long term, it can have negative consequences such as distrust, lack of cooperation and toxic work environments. This study provides a theoretical framework to understand Machiavellian leadership practices in educational organizations and to make leadership processes more ethical, sustainable and collaborative. Cross-cultural comparisons and longitudinal studies are suggested for future research.
 
Bu çalışma, eğitim örgütlerinde Makyavelist liderlik kavramını ele alan mevcut literatürü incelemek amacıyla geleneksel (anlatımsal) derleme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın temel amacı, Makyavelist liderliğin eğitim örgütlerindeki olumlu, olumsuz ve durumsal etkilerini analiz ederek bu alandaki literatüre katkıda bulunmaktır. Literatür taraması, hakemli dergilerde yayımlanmış, eğitim sektörüne odaklanan güncel akademik kaynakları kapsamaktadır. Bulgular, altı ana alt amaç çerçevesinde sunulmuştur: Makyavelizm nedir? Makyavelist liderlik nedir? Makyavelist liderler eğitim örgütlerinde yönetim süreçlerini hangi stratejilerle daha etkili hale getirirler? Makyavelist liderliğin örgütsel verimlilik, karar alma süreçleri ve kriz yönetimi açısından avantajları nelerdir? Makyavelist liderlik eğitim örgütlerinde hedeflere ulaşmayı nasıl kolaylaştırabilir? Eğitim kurumlarında Makyavelist liderliğin uzun vadeli etkileri ve sürdürülebilirliği nasıl değerlendirilebilir? Çalışma, Makyavelist liderliğin kısa vadede stratejik karar alma, kriz yönetimi ve hedef odaklılık gibi olumlu etkiler sağladığını, ancak uzun vadede güvensizlik, işbirliği eksikliği ve toksik çalışma ortamları gibi olumsuz sonuçlar doğurabileceğini ortaya koymuştur. Bu çalışma, eğitim örgütlerinde Makyavelist liderlik uygulamalarını anlamak ve liderlik süreçlerini daha etik, sürdürülebilir ve işbirliğine dayalı hale getirmek için teorik bir çerçeve sunmaktadır. Gelecekteki araştırmalar için kültürlerarası karşılaştırmalar ve boylamsal çalışmalar önerilmektedir.
 

Source

The Western Anatolia Journal of Educational Sciences (WAJES)

Volume

16

Issue

1

URI

https://dergipark.org.tr/en/pub/baebd/issue/90265/1595660
https://hdl.handle.net/11352/5709

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [99]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [672]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.