Yerinde ve Katılımcı Dönüşüm İçin Ada Bazlı Uygulamalar : Kağıthane Örneği
Künye
KURT, Gülay, Yerinde ve Katılımcı Dönüşüm İçin Ada Bazlı Uygulamalar : Kağıthane Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2014Özet
Kentler ilk ortaya çıktıklarından itibaren birçok sebeplerden dolayı büyük yıkımlara
uğramış olup, yenilenme ya da dönüşüm sorunuyla karşı karşıya kalmışlardır.
Kentsel alanların kalitesini yükseltmek, kentsel bağlantıları kurmak, kentlinin yaşam
haklarına yönelik fırsatlar yaratmak, doğal kaynakları doğru kullanabilmek ve
yönetmek, sürdürülebilir kararlar ile bu yapılandırmayı oluşturabilmek kentsel
planlama yaklaşımlarıyla mümkün olmaktadır.
Dünyada ve Türkiye'de farklı uygulama yöntemleri olan çeşitli kentsel dönüşüm
modelleri uygulanmakta ve önerilmektedir. Kentsel dönüşüm modellerinde "yerinde
ve katılımcı" planlama anlayışı, demokratik ve katılımcı bir toplumun gelişmesini,
şeffaflığı, diyalogu, eşitliği sağlamada çok önemli bir etkendir. Katılımcılık anlayışı
kentsel dönüşümlerin planlama ve uygulama aşamalarında oldukça ihmal
edilmektedir. Kentsel dönüşüm uygulamalarının tek bir kişi, kurum ya da kuruluş eli
ve anlayışıyla gerçekleşmesi, birçok sıkıntı oluşmasına da sebep olmaktadır.
Planlama ve uygulama sürecine yerel halk, sivil toplum kuruluşları ve
akademisyenler dâhil edilerek çok aktörlü bir katılım sağlanması gerekmektedir.
Bugüne kadarki deneyimler, kentsel dönüşüm projelerine yerel halkın dahil
edilmesinin, başarıya ulaşmada önemli adımlardan biri olduğunu göstermektedir.
Kentsel dönüşüm, son on yılın ana konusu “katılım” ilkesi üzerinde yoğunlaşmıştır.
Yerel koşulların projeyi biçimlendirmesi, yerel aktörlerin sürece katkı sağlayarak
projeye yön vermesi gibi etmenler katılım ilkesini şekillendiren araçlardan
bazılarıdır. Yerinde ve katılımcı bir dönüşüm için, projenin uygulanacağı alanda,
yerel halka yönelik bir çalışma olması "yere bağlılık" ilkesi açısından önemli bir
etkendir. Katılımcı bir kentsel dönüşüm projesi gerçekleştirilirken, kamu örgütleriyle
ve yerel halkla bilgilendirici toplantılar, anketler ve referandumlar yapılması, geçici
işbirlikleri oluşturulması, danışmanlık meclisleri kurulması "katılımcılık" ilkesinin
ilk aşaması açısından gereklidir.
Dünyada uygulanan kentsel dönüşüm projeleri çoğunlukla rant odaklıdır ve bu rantın
çoğu zaman eski mülk sahiplerden ziyade yeni mülk sahipleri tarafından paylaşılması
söz konusudur. Uygulanan projelerin yarattığı kent ve mülkiyet hakkı ihlalleri,
kentsel doku kaybı, sürdürülebilirlik açısından yetersizlik gibi sorunlar "yerinde ve
katılımcı dönüşüm" kavramının gündemdeki yerini ve önemini daha çok açığa
çıkarmaktadır.
Bu çalışma; İstanbul İli Kağıthane örneğinde "kentsel dönüşüm" kavramını
katılımcılık açısından tartışmak, ülkemizde uygulanan kentsel dönüşüm projelerinin fiziksel mekanın yenilenmesinin yanında, sosyal ve yerel özellikleri açısından da ele
alınması gerektiğine dikkat çekmek ve yerel halkın "yerinde katılım" ilkesiyle
dönüşümün planlama ve uygulama aşamalarına dahil olmalarına vurgu yapmak,
bunu mevcuttaki bir örnek üzerinden tartışmaya açmak amacını taşımaktadır.
Bu kapsamda "ada bazlı kentsel dönüşüm modeli”nin, “yerinde ve katılımcı kentsel
dönüşüm” ilkesine ne derece katkı sağladığı incelenmiştir. Ada bazlı kentsel
dönüşüm konusunda ilk adımı atan Kağıthane İlçesi’nin yapmış olduğu “ada bazlı
kentsel dönüşüm projeleri”, alan çalışması ile araştırılmış ve bulgular yerinde
katılımcı kentsel dönüşüm açısından ele alınmıştır. Ever since the cities appeared, due to several reasons faced with many destructions
there fore many renewal or conversion problem occured. To improve the quality of
urban areas, urban build links, create opportunities for the right to life of the citizen
the right to use and manage natural resources , sustainable urban planning decisions
and approaches to create this configuration is possible.
Various urban transformation models are applied and recommended in Turkey and in
the world. Understanding of “ in location and participation” in Urban transformation
is very important factor in achieving democratic, transparency, dialouge, equality and
participatory society. But many times the concept of participation in the planning and
implementation stages of urban transformation is quite neglected. To applicate
Urban renewal by a single person, institution or organization leads to the formation
of many problems. A multi-actor participation must be ensured by incorporating
local people, civil society organizations and academics in planning and
implementation process so for the experience, the inclusion of local people in urban
renewal projects ise one of the important steps in achieving succes shows.
Main topic of the last decade about urban transformation intensified in participation
policy of local people. Local conditions, contribution of local actors are some of the
shaping tools of Project process about the participation policy for an “in location
and participation” policy a study about the local citizens is important for the loyalty
of the local people when carrying out a participatory urban regeneration projects,
public organizations and local public informational meetings, conducting surveys
and referendums, the creation of task forces, advisery councils, the establishment of
“participation” in terms of policy is required.
Urban transformation projects applied in the world is mainly focused rent, and most
of the time rent is being shared by the new owners rather than the former property
owner.
City and property rights violations, urban tissue loss interms of sustainability issues
such as lack of “appopriate and participatory transformation” on the agenda and the
importance of the concept reveals more because of implementation of the Project.