Karahisari Mushafı’nın Tezhip Tasarımı Açısından İncelenmesi (Bakara Suresi’nin Sonuna Kadar)
Künye
ARACI, Nihal, Karahisari Mushafı’nın Tezhip Tasarımı Açısından İncelenmesi (Bakara Suresi’nin Sonuna Kadar), Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2014Özet
Osmanlı Devleti XVI. yüzyılda, birçok alanda olduğu gibi, sanatta da altın çağını
yaşamıştır. Bu anlamda, tezhip sanatında da yüzyıllara ışık tutacak nitelikte eserler
verilmiştir. Tezhibin en yaygın uygulama alanlarının başında ise mushaf tezyinâtı yer
almaktadır.
XVI. yüzyılda bu sanat alanında verilmiş en güzel eserlerin başında şüphesiz ki
“Ahmed Şemseddin Karahisârî Mushafı” gelmektedir. Hem olağanüstü titiz bir
estetik yaklaşımla âharlı kağıt zemine aktarılmış hatlarının satır tasarımı, hem de son
derece ince bir işçiliğe sahip tezhip tasarımları açısından, emsallerinden hayli farklı
biçimde ayrılan bu Mushaf-ı Şerîf, ona atfedilen şâheser sıfatını fazlasıyla hak
etmektedir.
Üç bölümden oluşan çalışmamızın ilk kısmında, Osmanlı Devleti’nin XVI. yüzyılda
siyâsî, ilmî, kültürel ve sanatsal açıdan nasıl bir görünüm arz ettiği konusu etrafında
genel bilgi verilmiş; ikinci bölümde, Hattat Ahmed Şemseddin Karahisârî ve sanatı
kısaca tanıtılmıştır. Son bölümde ise, Karahisârî Mushafı’nın vakfiye sayfası, zahriye
ve serlevha tezhipleri ile Bakara Sûresi’nin koltuk tezhipleri, durak ve gülleri
incelenmiş ve son derece küçük boyutlarda çalışılmış desen ve motif gruplarının en
ince ayrıntılarına kadar anlaşılabilmesini sağlamak amacıyla ayrıntılı analiz ve
çizimlerine yer verilmiştir. Çizimlerde renk kullanılmış olması, bu alanda keşfi daha
da kolaylaştırmıştır. Ottoman Empire had a golden age in art as in the other areas in the sixteenth century.
In this sense, there were lots of works which shed light quality on the century. Koran
ornamentation is the most common application area of illumination.
“Ahmed Şemseddin Karahisârî Koran” is one of the best works of illumination in the
sixteenth century. The Koran which is different from its peers is either line design of
calligraphy which is transferred on sized paper suitable for calligraphy with an
extraordinary aesthetic approach and illumination design which has an elaborare
work deserves capacity of masterpiece.
In the first part of work which are consisted of three sections is explained about how
Ottoman Empire has an aspect in terms of political, scientific, cultural and art in the
sixteenth century; in the second part, calligrapher Ahmed Şemseddin Karahisârî and
his art is identified. In the last part, vakfiye page, zahriye, serlevha illumination and
koltuk, durak and gül illumination of Bakara Surah, of Karahisârî Koran are
examined and included detailed analysis and drawing in order to clarify nuance of
motive and pattern which are worked in small size. In the drawings to be used in
color is facilitated the discovery in this area.