Depresyon ve Sosyal Destek İlişkisinde Sosyal Beceri ve Duygusal Farkındalığın Aracı Rolünün İncelenmesi
Künye
TANIŞ, Banu Betül, Depresyon ve Sosyal Destek İlişkisinde Sosyal Beceri ve Duygusal Farkındalığın Aracı Rolünün İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2019.Özet
Bu çalışmanın amacı sosyal desteğin depresyonu yordamasında sosyal beceri, duygusal farkındalık ve yalnızlığın aracı rolünün incelenmesidir. Çalışmanın katılımcılarını 18-65 yaş arası 181 kadın ve 171 erkek olmak üzere toplam 352 kişi oluşturmaktadır. CES-Depresyon Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, A Sosyal Beceri Ölçeği-80, A Duygusal Öz Farkındalık Ölçeği-10, UCLA Yalnızlık Ölçeği ve çalışmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Depresyon, sosyal destek, sosyal beceri, duygusal farkındalık ve yalnızlık ölçeklerine ait toplam puanlar arası korelasyon analizleri yapılmıştır. Depresyon ve yalnızlık arasında, sosyal beceri ve duygusal farkındalık arasında, sosyal beceri ve sosyal destek arasında, duygusal farkındalık ve sosyal destek arasında pozitif yönde ilişki görülmüştür. Diğer değişkenler arasında negatif yönde ilişki bulunmuştur. Depresyonun yordanmasında sosyal desteğin etkisinin incelenmesi için yapılan basit doğrusal regresyon analizi sonucunda sosyal desteğin depresyonun anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Depresyonun yordanmasında sosyal destekle beraber sosyal beceri, duygusal farkındalık ve yalnızlık değişkenleri de dahil edilerek çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmış, ilgili değişkenlerin depresyonu açıklayabildiği görülmüştür. The aim of this study is to examine the mediator role of social skills, emotional awareness and loneliness in social support’s predicting depression. A total of 352 people between the ages of 18 and 65 participated in this study, 181 of the participants were female and 171 of the participants were male. CES-Depression Scale, The Multidimensional Scale of Perceived Social Support, A-Social Skills Scale, A Emotional Self Awareness Scale, UCLA Loneliness Scale and Demographic Information Form were applied to the participants.
The correlation analyses was performed for depression, social support, social skill, emotional awareness and loneliness. According to the results of this analysis, a positive relationship has been found between depression and loneliness, social skills and emotional awareness, social skills and social support, emotional awareness and social support. A negative relationship has been found between other variants. According to the simple linear regression analysis that aims to examine the effect of social support in predicting the depression, social support is a significant predictor of depression. Results of the multiple linear regression analysis showed that social support, social skills, emotional awareness and loneliness predicted total score of the depression significantly.