Engelli Bireylerin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi
Künye
ÖZTABAK, Muhammet Ü. "Engelli Bireylerin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi". Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48.48 (2018): 21-40.Özet
Engelli bireylere iş ve meslek kazandırmada yardımcı olmak, onları ekonomik açıdan bağımsız hale
getirmek önemli amaçlardan biri sayılmaktadır. Fakat engelli bireylerin meslek seçimleri diğer bireylere
göre daha zor bir süreçtir. Bu çalışmada 2015-2016 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerde
okuyan veya mezun olmuş engelli bireylerin meslek seçimlerini etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden “Olgubilim (fenomenoloji)” deseni
kullanılmıştır. Çalışmada 10 engelli bireyle birebir görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır.
Engelli bireylerin meslek seçimini etkilediği düşünülen, sosyal çevre etkisi, ekonomik düzey, annebaba tutumları, ilgi alanı, kampüsün fiziksel koşulları ve engel durumu değişkenleri incelenmiş ve
katılımcılar tarafından sıralamaya konulmuştur. Buna göre engelli bireylerin meslek seçiminde en çok
engel durumlarını, en az ise anne-baba tutumlarını dikkate aldıkları tespit edilmiştir. Helping disabled people to gain a profession and place in working life as well as making them
economically independent are considered as important goals. However, the choice of profession for
disabled people is a more difficult process than the other individuals. In this study, it was aimed
to investigate some factors that affect the profession choices of disabled individuals who studied
in or were graduated from different universities during 2015-2016 academic years. In the study,
“Phenomenological Research Design” was used as qualitative research method. The data of the study were collected by interviewing with 10 disabled individuals. The variables which were thought
to affect the choice of disabled persons -social environment influence, economic level, parental
attitudes, area of interest, physical conditions of the campus and disability situation- were examined
and put in order by participants. It has been found that in choosing a profession; disabled people
take into consideration the most their disability situations and at least the attitudes of their parents.
Kaynak
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri DergisiCilt
48Sayı
48Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/37936/378639https://hdl.handle.net/11352/3584