Okul Yöneticilerinin Yönetici Kaygı Düzeylerinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sermaye
Künye
AVCI, Ahmet & Hasan BOZGEYİKLİ. "Okul Yöneticilerinin Yönetici Kaygı Düzeylerinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sermaye". Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45.45 (2017): 43-57.Özet
Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin sahip oldukları psikolojik sermayenin, yönetici kaygı
düzeylerini anlamlı şekilde yordayıp yordamadığının tespit edilmesidir. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, İstanbul’da Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı kamu okullarında yöneticilik yapan ve basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen (%78,6'sı erkek; %21,4'ü kadın) 345 okul yöneticisinden elde edilmiştir.Araştırmaya katılan yöneticilerin % 71'i (245 kişi) okul müdürü %29'u (100 kişi) müdür yardımcısı olarak görev yapmaktadır. Araştırma verileri “yönetici kaygı ölçeği” ve “örgütsel psikolojik sermaye
ölçeği” ile toplanmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde Pearson korelasyon katsayısı ve
çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları okul yöneticilerinin yönetici
kaygı düzeyleri ile psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutları olan iyimserlik, umut, psikolojik
dayanıklılık ve özyeterlik arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Yordama
analizleri sonucunda elde edilen bulgulara göre ise psikolojik sermaye ölçeğinin alt boyutları olan
psikolojik dayanıklılık, iyimserlik ve özyeterliliğin okul yöneticilerinin yönetim kaygılarının en
önemli yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ilgili literatür
çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur The purpose of this research; psychological capital of school administrators, administrator anxiety
It is to determine whether it predicts the levels significantly. Scanning in research
model has been used. The data of the research were collected in the 2016-2017 academic year in Istanbul.
It was obtained from 345 school administrators (78.6% male; 21.4% female) who were administrators in public schools affiliated to the Ministry of Education and selected by simple random sampling method. 29% (100 people) of the directors work as assistant directors. The data of the research are “executive anxiety scale” and “organizational psychological capital”.
was collected with the “scale”. Pearson correlation coefficient in the analysis of the collected data and
multiple linear regression analysis was used. The results of the research show that school administrators
anxiety levels and the sub-dimensions of the psychological capital scale: optimism, hope, psychological
showed that there is a negative significant relationship between resilience and self-efficacy. to the procedure
According to the findings obtained as a result of the analysis, the sub-dimensions of the psychological capital scale are
psychological resilience, optimism, and self-efficacy are the most important aspects of school administrators' management concerns.
were found to be important predictors. The results obtained from the research are related to the literature.
discussed and suggestions for future research were presented.
Kaynak
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri DergisiCilt
45Sayı
45Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/29103/311392https://hdl.handle.net/11352/3638