Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi: Ne Kadar Öğreteceğiz?
Künye
GÖÇEN, Gökçen & Alpaslan OKUR. "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi: Ne Kadar Öğreteceğiz?". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7.3 (2018): 2180 - 2203.Özet
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hangi sözcüklerin öğretileceğine ve öğretilecek sözcüklerin
nasıl öğretileceğine dair çalışmalar yapılmaktadır. Bunun yanında, Türkçenin yabancı dil olarak
öğretimine dâhil edilmesi planlan sözcükler konusunda, hangi seviyede kaç sözcük öğretileceği ise
kesin olarak ortaya konmuş değildir. Öğretim söz konusu olduğunda sözcükleri “Ne kadar
öğreteceğiz?” sorusunun cevabına duyulan ihtiyaç deyim, atasözü gibi söz varlığı öğeleri için de
hissedilmektedir. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak, çalışmada “Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde söz
varlığı öğelerine hangi seviyede, ne kadar yer verilmelidir?” sorusunu yanıtlamak amaçlanmıştır. Bu
amaçla doküman analizinin kullanıldığı çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde
kullanılan Gazi Türkçe Öğretim Seti’nde, Yeni Hitit Türkçe Öğretim Seti’nde ve İstanbul Türkçe
Öğretim Seti’nde yer alan A1, A2, B1, B2 ve C1 seviye ders kitaplarındaki söz varlığı öğeleri
incelenmiştir. Elde edilen verilerden hareketle Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere temel, orta ve
ileri seviyelerde söz varlığı öğelerinin ne kadar öğretileceğine dair bir öneride bulunulmuştur. Various studies on how many words to teach on Turkish education have been conducted so far.
However, regarding the words to be included in teaching Turkish as a foreign language, the amount
of words to teach in each language level has not been precisely identified yet. When it comes to
teaching, the question “How much to teach?” also applies to the vocabulary items such as idioms and
proverbs. This study provides an answer for the following question: “While teaching Turkish, how
many vocabulary items should be taught in different language levels?” Document analysis was
adopted in the study. Turkish textbooks for foreigners named Gazi, Yeni Hitit and Istanbul (levels; A1,
A2, B1, B2 and C1) form the sample of the study. The vocabulary items found in these textbooks have
been studied. The findings provided a suggestion about how many vocabulary items should be taught
in elementary, intermediate and advanced levels.