Feridun Oral’ın Resimli Çocuk Kitaplarının Çocuklara Verdiği Mesajlar Açısından İncelenmesi
Künye
BURAN, Ayten, Feridun Oral’ın Resimli Çocuk Kitaplarının Çocuklara Verdiği Mesajlar Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2021.Özet
Temel unsuru çocuğa görelik olan çocuk edebiyatı alanı, eğitici yönüyle öne
çıkmaktadır. Çocuk edebiyatının en önemli ürünü resimli çocuk kitaplarıdır.
Günümüzde resimli çocuk kitapları çok fazla sayıda çocuk okura ulaşmakta ve
verdikleri mesajlarla çocukların eğitiminde rol oynamaktadır. Bu araştırmanın amacı
Feridun Oral’ın yazıp çizdiği resimli çocuk kitaplarının çocuklara hangi mesajları
verdiğini tespit etmektir. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde,
nitel araştırmalarda yararlanılan veri toplama tekniği doküman incelemesi
kullanılmıştır. İkinci bölümde ise yine nitel araştırma yöntemlerinde kullanılan
yapılandırılmış görüşme, 60-72 aylık çocuklarla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubuna, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilen 60-72
aylık, 5 kız 5 erkek olmak üzere toplam 10 çocuk dâhil olmuştur. Araştırmanın
birinci bölümünde Feridun Oral’ın çocuklara yönelik 19 kitabı, araştırmacı
tarafından, dış yapı özellikleri ve çocuklara verdiği mesajlar açısından incelenmiştir.
İkinci bölümde ise çocukların kitaplara verdiği tepkileri belirlemek amacıyla,
araştırmaya katılan 10 çocuğa, yazarın kura yöntemiyle seçilen 3 hikâye kitabı
okunmuş, ardından hikâyeler hakkında sorular sorulmuş, verdikleri cevaplar
kodlanmış, kategorize edilmiş ve temalara ulaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda Feridun Oral’ın hikâye kitapları ile çocuklara sosyal-duygusal gelişim alanlarını,
hayvan sevgisini ve doğa sevgisini destekleyen pek çok mesaj verdiği tespit
edilmiştir. Ayrıca çocukların verdikleri tepkilerle Oral’ın vermek istediği mesajların çoğunu aldıkları ve ifade ettikleri görülmüştür. Araştırmacının tespit ettiği mesajlar
ile çocukların ifade ettiği mesajlar örtüşmektedir. The field of children's literature, whose basic factor is being related to
children, stands out with its educational aspect. The most important product of
children's literature is pictorial children's books. Nowadays, picture children's books
have reached a large number of children and play a key role in their education with
the messages they give. The main aim of this research is to determine which
messages have been given to children in Feridun Oral's picture story books. The
research consists of two parts. In the first part, document analysis, which is a data
collection technique used in qualitative researches, was used. In the second part, the
structured interview, which is also used in qualitative research methods, was
performed with 60-72 months old children. The examined group of the study
included 10 children, 5 girls, and 5 boys, 60-72 months old, selected by the
convenient sampling method. In the first part of the study, 19 books of Feridun Oral
for children were examined by the researcher in terms of external structure features
and messages he gave to children. In the second part, in order to understand the
reactions of children to the books, 10 children who participated in the study were
read 3 storybooks that are selected by the lottery method, and then they were asked
about the stories, the answers they gave were coded, categorized and the themes were determined. As a result of the study, it has been determined that Feridun Oral's
storybooks give children many messages that support their social-emotional
development areas, animal love, and love of nature. Also, it was observed that
children received and expressed a significant part of the massage that Oral wants to convey. The messages determined by the researcher overlap with the messages
expressed by the children.