Öğretmenlerin Negativizmi İle Okul Müdürlerinin Değişime Direnişleri Giderme Yaklaşımları Arasındaki İlişkide Liderlik Stillerinin Düzenleyici Etkisi
Künye
GÜLLÜK, Fatma, Öğretmenlerin Negativizmi İle Okul Müdürlerinin Değişime Direnişleri Giderme Yaklaşımları Arasındaki İlişkide Liderlik Stillerinin Düzenleyici Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Değişen dünyada örgütlerin değişmemesini beklemek mümkün değildir.
Okullarda örgüt lideri olan okul müdürleri değişime direnişi gidermek için çeşitli
yaklaşımlar uygulamaktadır. Bu yaklaşımların öğretmenler tarafından nasıl
algılandığıyla ilgili literatürde farklı çalışmalar yapılmış ve bu çalışmalarda
çoğunlukla örgütsel değişim ile liderlik stilleri arasındaki ilişkilere odaklanılmıştır.
Fakat negativizm davranışı gösteren öğretmenlerin olumsuz bakışlarıyla değişime
direnişi giderme yaklaşımları algısı üzerine çalışmalar yapılmamıştır.
Bu çalışmada, negativizm davranışı gösteren öğretmenlerle okul müdürlerinin
değişime direnişi gidermek için kullandıkları yaklaşımları arasındaki ilişkide, liderlik
stillinin düzenleyici etkisi olup olmadığına odaklanılmıştır. Bu amaçla İstanbul’un
Bağcılar ilçesinde görev yapan 250 kadın, 190 erkek olmak üzre 390 öğretmenden
oluşan araştırma grubuyla çalışılmış ve Örgütsel Pasif Agresif Davranışlar Ölçeği,
Okul Müdürleri Liderlik Stilleri Ölçeği, Okul Müdürlerinin Okullarda Değişime
Karşı Direnişleri Giderme Yaklaşımları Ölçeği kullanılarak toplanan veriler analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel istatistik analizi, korelasyon analizi ve
çalışmanın temel amacı doğrultusunda düzenleyici (moderator) değişken analizi
yapılmıştır.
Verilerin analizi sonucunda, negativizm ile okul müdürlerinin değişime karşı
direnişleri giderme yaklaşımları algısı arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ve
öğretmenlerin negativizm düzeylerinin değişime karşı direnişi giderme yaklaşımları
algısı üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Boyutlar bağlamında incelediğimizde ise
negativizm düzeyinin baskı ve zor kullanma algısı boyutunu pozitif ve anlamlı etkilediği; iletişim, katılım ve yer alma, eğitim algısı boyutlarını ise negatif ve
anlamlı etkilediği görülmüştür. Okul müdürlerinin liderlik stillerinin düzenleyici
etkisi incelendiğinde, dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik stilleri algılarının
negativizm ile eğitim algısı arasında, serbest bırakıcı liderlik stili algısının ise
negativizm ile baskı ve zor kullanma algısı arasında düzenleyici etkilerinin olduğu
müşahede edilmiştir. It is not possible to expect organizations not to change in a changing world.
School principals, who are organizational leaders in schools, apply various
approaches to eliminate resistance to change. Different studies have been conducted
in the literature on how these approaches are perceived by teachers, and these studies
mostly focus on the relationships between organizational change and leadership
styles. However, no studies have been conducted on the perception of teachers who
show negativism behavior and their approaches to eliminating resistance to change
with their negative views.
In this study, it is focused on whether the leadership style has a moderating
effect on the relationship between teachers who show negativism and the approaches
used by school principals to eliminate resistance to change. For this purpose, a
research group consisting of 250 female and 190 male teachers working in Istanbul's
Bağcılar district was studied and the data collected were analyzed using the
Organizational Passive Aggressive Behaviors Scale, School Principals' Leadership
Styles Scale, and School Principals' Approaches to Eliminating Resistance to Change
in Schools. In the analysis of the data , descriptive statistical analysis, correlation
analysis and moderator variable analysis were performed in line with the main
purpose of the study.
As a result of the analysis of the data , it was seen that there is a significant
relationship between the perception of negativism and school principals' approaches
to eliminating resistance to change, and that teachers' levels of negativism have an
effect on the perception of approaches to eliminating resistance to change. When we examine it in terms of dimensions, it is found that the level of negativism affects the
perception of pressure and force positively and significantly; communication,
participation and involvement, and education perception dimensions were found to
affect negatively and significantly. When the moderator effect of the school
principals' leadership styles was examined, it was observed that the perceptions of
transformational and transactional leadership styles had a moderator effect between
the perception of negativism and education, and the perception of liberating
leadership style had a moderator effect between the perception of negativism and the
perception of pressure and coercion.