• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi / Faculty of Humanities and Social Sciences
  • Psikoloji Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi / Faculty of Humanities and Social Sciences
  • Psikoloji Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çocukluk Çağı Travmaları ve Sınırda (Borderline) Kişilik Özellikleri İlişkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (833.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2025

Author

Minaz, Melisa
Kurt, Asuman
Ökmen, Sümeyye
Turhan, Nilhan Sölpük

Metadata

Show full item record

Citation

MİNAZ, Melisa, Asuman KURT, Sümeyye ÖKMEN & Nihan Sölpük TURHAN. "Çocukluk Çağı Travmaları ve Sınırda (Borderline) Kişilik Özellikleri İlişkisi Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması". Türkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 32.3 (2025): 158-169.

Abstract

Amaç: Bu araştırmada çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleriyle olan ilişkisinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, araştırmada çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleri ile ilişkisinde sınırda (borderline) kişilik bozukluğu (SKB) tanı varlığı ve çalışmanın yapıldığı ülke etkisi olabilecek değişkenler moderatör değişkenler olarak belirlenmiştir. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla araştırma dahil etme kriterleri belirlenmiş ve 2020-2024 yılı Nisan ayına kadar yapılan çalışmalar, katılımcıların 18 yaş üstü olması ve Pearson korelasyon katsayısı dikkate alınarak elde edilmiştir. Sonrasında bu kriterlere uygun 10 çalışmanın meta-analizi yapılmıştır. Araştırmada yayın yanlılığı, heterojenlik testi ve moderatör analiz sonuçları CMA 3.0 (Biostat, Inc., USA) programı kullanılarak elde edilmiştir. Bulgular: Sabit etkiler modelinde yürütülen araştırmada çocukluk çağı travmaları ile sınırda (borderline) kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin büyüklüğü 0,44 değeri ile orta düzey ve pozitif yönlü olarak belirlenmiştir. Çocukluk çağı travmalarının sınırda (borderline) kişilik özellikleriyle ilişkisinde SKB tanısının varlığı ve çalışmanın yapıldığı ülkenin moderatör rol oynadığı tespit edilmiştir. Sonuç: Elde edilen bulguların bakımveren ve öğretmenler başta olmak üzere çocukla temas kuran insanlara yol göstermesi umut edilmektedir. Sınırda (borderline) kişilik özelliklerinin önüne geçilebilmesi, ihmal ve istismar gibi bir durumun varlığı karşısında erkenden önlem alınması için eğitim-öğretim hayatı devam eden 18 yaş altı çocuklara çocukluk çağı travmasına dair düzenli ölçek uygulanması önerilmektedir.
 
Objectives: In this study, it was aimed to examine the relationship between childhood traumas and borderline personality traits by metaanalysis method. In addition, variables that may have an effect on the relationship between childhood traumas and borderline personality traits such as the presence of borderline personality disorders (BPD) diagnosis and the country where the study was conducted were determined as moderator variables. Materials and Methods: For this purpose, the inclusion criteria were determined and the studies conducted until April 2020-2024 were obtained by taking into account the age of the participants over 18 and the Pearson correlation coefficient. Subsequently, a meta-analysis of 10 studies that met these criteria was conducted. In the study, publication bias, heterogeneity test and moderator analysis results were obtained using the CMA 3.0 (Biostat, Inc., USA) program. Results: In the study conducted in the fixed effects model, the magnitude of the relationship between childhood traumas and borderline personality traits was determined to be moderate and positive with a value of 0.44. It was determined that the presence of BPD diagnosis and the country where the study was conducted played a moderating role in the relationship between childhood traumas and borderline personality traits. Conclusion: The findings obtained are expected to guide caregivers and teachers, as well as others who interact with children. To prevent the emergence of borderline personality traits and to take early action in cases of neglect or abuse, it is recommended that regular assessments regarding childhood trauma be administered to children under the age of 18 who are currently in the educational system.
 

Source

Türkiye Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi

Volume

32

Issue

3

URI

https://cogepderg.com/tr/makaleler/cocukluk-cagi-travmalari-ve-sinirda-borderline-kisilik-ozellikleri-iliskisi-uzerine-bir-meta-analiz-calismasi/tjcamh.galenos.2024.33255
https://hdl.handle.net/11352/5757

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü [100]
  • Psikoloji Bölümü [84]
  • Scopus İndeksli Yayınlar / Scopus Indexed Publications [758]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.