Yazma Eserlere Düstügü Notlar Çerçevesinde Muhammed et-Trabzonî’nin Musahhih ve Okur Yönü
Künye
KOÇ, Fatma Esmanur & Emine Esranur KOÇ. “Yazma Eserlere Düştüğü Notlar Çerçevesinde Muhammed et-Trabzonî’nin Musahhih ve Okur Yönü”. Trabzon İlahiyat Dergisi, 11.Özel (2024): 29-49.Özet
Alimlerin okuma, tashih ve tahşiye pratiklerine yönelik çalışmalar ilmi kimliklerinin
incelenmesinde tamamlayıcı bir rol üstlenir. Bir alimin kitaplarına düştüğü notlar, okur
olarak kitapla kurduğu ilişkiyi göstermesi bakımından önemlidir. Alimlerin yaptıkları tashih
ve mukabele gibi faaliyetlerle ilgili bilgilerin derlenmesi aynı zamanda biyografilerine
katkıda bulunabilir. Bu çalışmada 18. yüzyıl çok yönlü Osmanlı alimlerinden olan Muhammed
et-Trabzonî el-Medenî’nin (ö. 1200/1786) yazma eserlere düştüğü notların incelenmesiyle
hem onun hem de 18. yüzyıl çok yönlü aliminin nasıl bir okur olduğuna dair bir
izlenim sunulacaktır. Ayrıca, çalışmada metodoloji itibariyle yazma eserlerdeki kayıtların
önemi vurgulanacaktır. Trabzonî’nin Süleymaniye Medresesi’nde müderrislik, hâfız-ı kütüblük
yaptığı ve vefatından önce kitaplarını Süleymaniye Camii kütüphanesine vakfettiği
bilinmektedir. İstinsah veya mukabelesini yaptığı pek çok kitap Süleymaniye Kütüphanesi’nde
bulunur. Çalışma, Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi başta olmak üzere çeşitli
kütüphane koleksiyonlarında Trabzonî ile ilişkili olduğu tespit edilen eserlerle sınırlandırılmıştır.
Yazma eser katalogları, yazma eserlerdeki kayıt ve derkenar notlarındaki bilgilerden
faydalanılarak Trabzonî’nin okuduğu eserler tespit edilmiş ve çalışmanın örneklemini
oluşturmuştur. Bu eserlerdeki kayıtlar ve derkenar notları okunmuş ve araştırmanın
amacına uygun olanlar tasnif edilip yorumlanmıştır. Bu analiz sayesinde, Trabzonî’nin ilmi
eser mukabelesine verdiği önem ve metinlerin en sahih nüshasını elde etme arayışındaki
azmi ortaya konulmuştur. Elindeki nüshaya yaptığı müdahaleler bağlamında Trabzonî’nin
müellif metnine bağlılığı ve müstensih metninin özgünlüğünü koruma hassasiyeti gösterilmiştir.
Trabzonî’nin bir alim olarak kendi görüşlerini, müellif metnine yaptığı müdahaleleri
ve çeşitli kaynaklardan derlediği bilgileri içeren derkenarların incelenmesiyle Trabzonî’nin
musahhih, okur ve muhaşşî yönüne yakından ele alınabilmiştir. Bu çalışma, Trabzonî’nin
daha önce hayatı ve eserleri üzerine yapılan araştırmalara ek olarak, özellikle onun okuma
faaliyetlerine dair değerlendirme sunmaktadır. Studies on scholars' reading, proofreading, and tahshiya practices play a complementary
role in the examination of their scholarly identities. The notes a scholar makes in his
books are important in revealing his relationship with the text as a reader. The compilation
of information related to scholars’ activities such as proofreading and collator (muqābala)
can also contribute to their biographies. In this study, by examining the notes written by
Muhammad al-Trabzonī al-Madanī (d. 1200/1786), one of the versatile Ottoman scholars
of the 18th century, in various manuscripts, an impression will be presented of both his
reading habits and those of other versatile scholars of the 18th century. Furthermore, the
methodological importance of the records found in manuscripts will be highlighted. It is
known that Trabzonī served as a professor at the Süleymaniye Madrasah and as a librarian
(ḥāfiẓ-i kutūb), and that he donated his books to the library of Süleymaniye Mosque before
his death. Many of the books he transcribed or reviewed are found in the Süleymaniye
Library. The study is limited to works identified as related to Trabzonī in various library
collections, especially in the Süleymaniye Manuscript Library. By utilizing information
from manuscript catalogs, records, and marginal notes, the works read by Trabzonī were
identified, forming the sample of this study. The relevant records and marginal notes were
read, classified, and interpreted according to the purpose of the study. This analysis reveals
the importance Trabzonī attached to the comparison of scholarly works and his determination
to obtain the most authentic copy of the texts. His interventions in the manuscripts in
his possession demonstrate his adherence to the author’s original text and his sensitivity
to preserving the authenticity of the scribe’s copy. By examining the marginal notes that
reflect Trabzonī’s own scholarly opinions, his interventions in the author’s text, and the
information he compiled from various sources, Trabzonī’s roles as a proofreader, reader,
and annotator (muḥashī) have been closely analyzed. This study contributes an evaluation
of Trabzonī’s reading activities, in addition to the previous research on his life and works.