Browsing Güzel Sanatlar Enstitüsü / Institute of Fine Arts by Title
Now showing items 22-39 of 39
-
Rüstem Paşa Camii Çinilerinde Lale ve Karanfil Motifleri
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Rüstem Paşa Camii 16. yüzyılda Rüstem Paşa tarafından Mimar Sinan’a yaptırılan ilk sekizgen planlı camidir. Dışarıdan bakıldığında sade ve gösterişsiz duran caminin asıl zenginliği son cemaat yerinden başlayarak iç mekânda ... -
Seçilmiş Örnekler Bağlamında Fatih Dönemi Minyatürlerinin Teknik Çözümlemesi
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2015)Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’u fethiyle başlayan yeni dönemde, içeride ve dışarda birçok yenilik hareketinin ortaya çıktığı görülmektedir. Her alanda kendini hissettiren bu yenileşme, kültür ve sanat ortamında da ... -
Şakâ’iku’n-mâniyye tercümesi hadâiku’r-reyhan minyatürlerinin renk ve kompozisyon açısından çözümlenmesi
(FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, 2013-06)Eş-Şekâ’ikû’n-Nûʻmânîyye Fî Ulemai’d-Devleti’l Osmâniye, Taşköprülüzâde Ebu’l Hayr Isâmeddin Ahmet Efendi’nin müellifi olduğu önemli bir eserdir. Âlim ve ulema sınıfından 521 şahsın biyografilerinin ele alındığı bu eser, ... -
Şevki Efendi ve Hasan Rıza Efendi Sülüs-Nesih Murakka’larının Mukayesesi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2016)“ġevki Efendi ve Hasan Rıza Efendi Sülüs-Nesih Murakkaʻlarının Mukayesesi” isimli yüksek lisans tezi, hat sanatının iki önemli üstadı olan ġevki Efendi ve Hasan Rıza Efendi‟nin Elif Kasîdesi meĢk murakkaʻındaki sülüs-nesih ... -
T.C. Vakıflar Genel Müdürlüğünün (İstanbul) Halı müzesindeki restorasyon gerektiren kirkitli dokumaların motif ve tasarım bakımından incelenmesi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018)Göçebe hayat tarzı ile yaşamış olan Türklerde dokumacılığın ayrı bir yeri ve önemi vardır. Türk kültürünün, sanatının ve inanışının bir yansıması olan dokumalar, Türk toplumlarının yapı taşları arasında gösterilmektedir. Altı ... -
Tezhip sanatında kullanılan bitkisel motiflerin kökenleri
(FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları (Tezhip) Anasanat Dalı, 2013-09)Köklü bir geçmişe sahip tezhip sanatımızda kullanılan bitkisel motiflerin kökeni tabiattaki çiçeklerdir. Tezyînde başlangıçta stilize olarak yer almışlar zamanla natüralist formlara dönüşmüşlerdir. Tarih boyunca farklı ... -
Tezhip Sanatında Türkmen Dönemi
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)XIV. yy. ın ilk yarısında, ilk önce Van Gölü civarında yerleşmiş bir Türk topluluğu olarak ortaya çıkan Karakoyunlular, daha sonra Horasan hariç bütün İran’a hakim olan bir Türkmen İmparatorluğunun temellerini atmışlardır. ... -
Tezyini açıdan Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Camii
(FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, 2013-02)Kadırga Sokullu Mehmet Paşa Külliyesi, 16. yüzyılda inşa edilen, mimarî ve tezyinî açıdan Osmanlı İmparatorluğu’nun en güzel eserlerinden biridir. Dönemin siyasî dehası Sokullu Mehmet Paşa tarafından mimar-mühendis Koca ... -
Topkapı Sarayı Kütüphanesi Y.Y. 999 No’lu Karahisari Mushafının Tezyini Yönden İncelenmesi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2015)“Kitap sanatlarımız” içerisinde, tezyînâtın yoğunluklu olarak işlendiği yazma eserler arasında en önemli yer Mushaf-ı Şerîf’lere aittir. Mushafların güzel yazı ile yazılmasına verilen ehemmiyetle beraber tezhiplenmesine ... -
Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi E. H. 1512 Numarada Bulunan Mantıku’t-Tayr Nüshası Minyatürlerinin Teknik Çözümlemesi ve Sembolik Anlatımları
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2015)Minyatür sanatı, yazma eserlerin içerisinde resimlerle ifade edilir. Kendine has üslubu, boyama tekniklerinin uygulanışı ve farklı fırça çizimleri ile tasarlanan görsel betimleme unsurlarının bir arada bulunmasıdır. Bu ... -
TSMK H.987 no'lu Divân-ı Câmî minyatürlerinin teknik analizi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2018)Yazma eserler, içlerinde bulunan minyatürlülerle yapıldıkları döneme ait üslupları açıkça yansıtırlar.Bu üsluplar kendilerini desenlerde ve boyama tekniklerinde gösterirler. TMSK H-987 Divan-ı Câmî adlı eserde, İranlı ... -
TSMK, A.3593 no’lu Surnâme-i Vehbî’den seçilmiş minyatürlerin kompozisyon ve renk açısından incelenmesi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2017)18. Yüzyıl, Osmanlı Devleti’nin özellikle sanat alanında batıya açıldığı bir dönem olmuş ve beraberinde yenilenme çabaları hız kazanmıştır. Bu dönemin sultanı olan III. Ahmed ise sanata olan ilgisiyle adından söz ... -
TSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesi
(FSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, 2013-05)Osmanlı Devleti’nin simgesi ve arması olan tuğra, padişahın imzası niteliğindedir. Ferman, berat, nâme-i hümâyun gibi resmî belgelerin üzerine çekilen tuğra, ilerleyen kültür ve sanat anlayışı ile birlikte hem yazı hem ... -
TSMK’deki GY 152, GY 290, GY 309 envanter no.lu murakkaaların hat sanatı açısından değerlendirilmesi
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2017)Bu tezde, 84 kalemde (envanter no.su altında) 118 adet eser incelenmiştir. Bu eserlerin yazı cinsi, süsleme tarzı, konu içerikleri vb. hakkında bilgi verilmiştir. Kıt’aların bir kısımı tezhipli bir kısmı ebruludur. ... -
Türk Çini Sanatında Saz Yolu Ekolü
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Kanûnî Sultan Süleyman dönemi Osmanlı Saray nakkaşhânesi sernakkaşı olan Şah Kulu, “Saz Yolu” adıyla bilinen bezeme üslûbunun ilk temsilcisidir. XVI. yüzyıl ilk yarısından XVII. yüzyıl başlarına kadar üretilmiş resimlerde, ... -
Türk Hat Sanatında Zerendud Levhalar
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Hat sanatında altının kullanılması çok eskilere gitmekle beraber 18. ve 19. yüzyıllar zerendûd levhaların Osmanlı sanatında ortaya çıkıp yaygınlaştığı asırlardır. Bu tezde Türk hat sanatında önemli bir yeri olan zerendûd ... -
Türk Sanatında Katı
(FSM Vakıf Üniversitesi, 2014)Katı’, kâğıt ve deriyi oyarak yapılan bir Türk kitap bezeme sanatıdır. Katı’ ismi, Arapçada “kesmek” anlamına gelen kat’ kelimesinden türemiştir. Orta Asya’da oyma deri kitap kapları ve kâğıt oymacılığı gelişerek 15. ... -
Üsküdar Atik Valide Sultan Camii Çinileri
(Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2015)16. yüzyıl Osmanlı Devletinin, siyaset, ekonomik, sanat vb. alanlarda dünyaya hükmettiği dönemdir. Bu yüzyılda Osmanlıda saraya bağlı sanat kolu olarak gelişmiş klasik yapılarda, mimariyle bütünlük arz eden çini sanatının ...